13.12.2024

Kilpaveneilyn vauhdikas vuosi 2024

Kuluneen vuoden aikana koimme kilpaveneilyn huippusuorituksia niin radoilla kuin kilpailujärjestelyissä. Imatralla järjestetty Imatra Power Boat Race kohosi kesän kohokohdaksi, sillä kilpailu toimi kahden luokan Euroopan mestaruuskilpailuna. SM-sarjan keskiössä olivat Kantasatama Power Boat Race -osakilpailut Kotkassa, joissa kisattiin upeissa maisemissa Merikeskus Vellamon edustalla. GT10-, GT30- ja F2-luokkien SM-sarjat huipentuivat kolmannessa osakilpailussa Imatralla.


GT-10-luokassa Alissa Servin kirkasti viime vuoden hopeamitalinsa kultaiseksi, kun taas GT30- ja F2-luokkien Suomenmestaruudet menivät Nico Gustavsonille ja Jarno Vilmuselle. Mikkeliläinen Leevi Paasonen, joka palkittiin vuonna 2021 kauden kehittyjä -tunnustuksella, on jatkanut vahvaa kehitystään ja nappasi GT15-luokan Euroopan mestaruuden vakuuttavallasuorituksella. Hän täydensi menestyskautensa voittamalla MM-hopeaa Latviassa sekä kotimaan SM-sarjan kolmannen perättäisen mestaruuden.

F4-luokan EM-kultaa vei tällä kaudella vahvasti suoriutunut Norjan Andrè Solvang, Suomen Tino Lehto ajoi EM-pronssille. Noel Vänttinen kruunasi hienon kauden SM-sarjan voitolla ja oli lähellä lisätä kauden mitalisaldoaan neljänsillä sijoillaan EM-kisoissa ja MM-sarjassa. Suomalaistiimit saavuttivat arvokisamitaleja myösmuissa luokissa: Viveka Vapaavuori ja Alex Johansson ajoivat Offshore 3J -luokan EM-kultaa, ja syksyllä Marcus Johnsson ja Jussi Myllymäki nappasivat EM-hopeaa Offshore 3D -luokassa.

Kilpapurjehduksessa jalansijaa saaneet foiliveneet tekivät tänä vuonna tuloaan myös kilpaveneilyyn, kun uusi foilaava E1-kilpaveneilysarja käynnistyi vuodenvaihteen jälkeen. Kauden puhutuin tarina oli Team Bradyn ilmoitus, että Emma Kimiläinen liittyy heidän kuljettajakaartiinsa. Kimiläinen osoitti nopeasti olevansa kovkilpailija: yhdessä Sam Colemanin kanssa he ottivat voitot Jeddahin, Venetsian ja Monacon GP-kisoista. Kun kauden viimeinen osakilpailu peruttiin, varmistui samalla Team Bradyn mestaruus E1-sarjassa. Toinen ilouutinen saapui syksyllä, kun tiimi vahvisti jatkavansa samalla kokoonpanolla ensi kauteen.

F1-veneiden päätösosakilpailu ajettiin joulukuussa Arabiemiraateissa. Kalle Viippo teki viimeisessä osakilpailussa paluun kilparadalle sijoittuen kärkikymmenikköön. Hänen tallikaverinsa, Ruotsin Jonas Andersson, uusi mestaruutensa viime vuodelta. Samalla Viipon Team Vietnam varmisti myös valmistajien mestaruuden.
Filip Roms kohtasi jälleen teknisiä haasteita ja joutui vaihtamaan moottorinsa ennen viimeistä osakilpailua, mikä vaikutti hänen sijoitukseensa – Roms päätti MM-sarjan sijalle 11.

Sami Seliön F1-kausi oli nousujohteinen. Kiinan ja Sharjahin tulokset nostivat kaksinkertaisen maailmanmestarin kuudenneksi, mikä oli samalla paras suomalaissijoitus tämän kauden MM-sarjassa. Seliölle jäi kaksijakoiset tunnelmat F1-kisakaudesta.

– Oli epäonnea ja aina välissä pieniä onnistumisia ja palkintokorokesijoituksia. Taisi olla ensimmäinen kausi, kun me emme räjäyttäneet täysin ainoatakaan moottoria. Pieniä teknisiä murheita, mutta ei mitään isompaa, eikä ainakaan samanlaista kaaosta kuin vuosi sitten, kun moottorit paukkuivat jokaisessa kisassa.

– Muutaman kerran sain kyseenalaisen rangaistuksen, jotka veivät kaksi palkintokorokesijoitusta. Ja parissa kisassa veneeni runko hajosi. Mutta nyt meillä on uusi potentiaalinen kalusto, jonka ansiosta uskon parempaan huomiseen, Seliö summasi kauden päätteeksi.

Suuntaamme innolla seuraavaan kisakauteen 2025! Lisätiedot kotimaan tapahtumista päivittyvät tänne.

Artikkelikuva: Laura Lacovica