13.06.2023

Kalana – uusi vierassatama Hiiumaalla

Viron toiseksi suurimmalle Hiiumaan saarelle on valmistunut kauan kaivattu vierassatama, Kalana. Saaren länsipäätyyn avattu uusi ja tärkeä satama täydentää Hiiumaan satamaverkostoa ja lyhentää merimatkaa Ruotsiin.

Kalanan uusi satama sijaitsee Hiiumaan länsikärjessä, etelään avautuvassa Kalesten lahdessa. Suojaisaan satamaan on helppo tulla kolmen lateraaliportin ja 8,4 – 188,4 astetta näyttävän linjataulun ohjaamana. Uuden, sisemmän aallonmurtajan päässä punaista vilkkuva alempi linjataulu kiertäen saavutaan kolmelle ponttonilaiturille. Aisapaikoilla on sähkö- ja vesitolpat. Altaan päädyssä on myös liuska traileriveneitä varten.

Vanhan ja pitkän aallonmurtajalaiturin juuressa on iso Kalana ÄÄR- ravintola ja vieressä satamakonttori. Kauniiseen metsikköön on pystytetty lomamökkejä ja palvelutalo sekä oveton ESKO Baar. Satamaa kiertää laatoitettu ja valaistu kävelytie. Kaikki on uutta ja siistiä. Köpun niemimaa on yksi Hiiumaan nopeimmin kehittyvistä ja arvostetuimmista asuinalueista.

Aava meri ympäröi Köpun pitkää niemimaata, jonka päädystä löytyy Ristnan majakka ja Surf Paradiis. Lautailijat tulevat tänne nauttimaan häiriöttömistä merituulista ja erikoisesta aallonmuodostuksesta. Viikonloppuisin heitä tapaa myös Kalana ÄÄRissa.

”Itämeri yhdistää ja Kalana lähentää”, esimerkiksi Ruotsin Sandhamniin on enää noin 100 NM, eikä Gotlantikaan ole Dagön saaresta päivämatkaa pitemmällä.

Juhlaliputetut veneet uudessa satamassa.
Ensimmäiset venevieraat saapuneet. Satamassa tehdään vielä viimeistelytöitä.

Hiiumaan ympärikiertämiseen Kalanan uudella satamalla on ratkaiseva merkitys, sillä nyt kaikki seitsemän satamaa mahtuvat 30Miles-hankkeen piiriin, ja välimatkat jäävät kohtuullisiksi. Saaren pääkaupungista myötäpäivään satamia ovat: Kärdla, Roograhu, Suursadam, Heltermaa, Orjaku, Söru ja Kalana.

Kalanaan on matkaa Helsingistä 96 NM, joten sopivia etappisatamia voisivat olla Naissaare sekä mantereella Lohusalu ja Dirhami.

Hiiumaalle on luontevaa tulla Kärdlan ison sataman kautta. Monipuolisten palvelujen lisäksi täällä voi vuokrata hyvän jalgrattaan lähimatkoille tai edullisen auton koko saaren kiertoon.

Katseltavaa ja koettavaa riittää; esim. saaren muut vierassatamat, kolme majakkaa – Tahkuna, Köpu ja Ristna, joihin voi kiivetä, Militaarmuuseum, Vaemla villavabrik, Estonian muistomerkki, Eiffel puisto, Ristimägi, Puhalepan ja Reigin kirkot, Kassarin kappeli ja luonnonpuistossa Sääretirp, jne.   www.hiiumaa.ee

Kärdlasta länteen jatkettaessa on huomioitava, että satamakirjoihin (ehkä ennakoivasti) merkitty Körgessaaren satama luoteisrannikolla ei sovellu veneilylle, ainakaan toistaiseksi (vettä niukasti, ei väylää eikä suojaa tuulelta). Takavuosina kylmäksi jäänyt Lehtman satama ei myöskään sovellu kiinnittymiseen, kun liikkuvat hiekat ovat madaltaneet syväyksiä.   

Kalanan sataman historia ulottuu 1600-luvun Ruotsin suurvallan aikaan, jolloin siellä oli lähinnä meripelastusta tukevaa toimintaa. 1800-luvun lopussa laivattiin puuta ja rakennustarvikkeita. Toisessa maailmansodassa vaurioituneeseen jäättömään satamaan valmistui 1960 puinen 102 metrinen laituri, joka kohta korvattiin betonisella. Kalana oli 1980-luvulle saakka yksi ”Hiiu-Kalur” kalastuskolhoosin tärkeimmistä kalan vastaanottopisteistä ja talvisatamista. Monen omistajanvaihdoksen jälkeen kunta osti alueen 2020 ja viime syksynä voitiin toteuttaa myös EU-rahoitettu ruoppaus ja merkityn väylän veto mereltä satamaan.

Kalanan sataman juhlalliset avajaiset vietettiin perjantaina 26.5.

Helsingistä oli saapunut kaksi purjevenettä; Nitouche II, HSK ja Viva, Karinkiertäjät. Nämä muodostivat suurimman, joskin myös ainoan ulkomaalaisen saattueen. Loput kymmenkunta purje- ja moottorivenettä tulivat lähinnä Kärdlasta, suurimpina perinnealus HiiuIngel ja Piirivalve-alus Kesssu.

Asfaltoidun maantien varret olivat autoja pullollaan ja Kärdlasta oli järjestetty erillinen bussikuljetus, joten juhlavieraita riitti. Katetulla ohjelmalavalla pidettiin juhlapuheita. Suomesta luovutettiin mm. SPV:n ja HSK:n standaarit kaiverruksineen, SPV:n jäsenseurojen lippujuliste ja taitettu ”Jäsenseurat samalla kartalla”. Päätteeksi mustakaapuinen hengenmies siunasi sataman, joten se on nyt täysin turvallinen. Vielä nostettiin liput viiteen salkoon, molemmat kansallisuudet sekä satama- ja seuraliput. Energinen Regatt-yhtye viihdytti useammalla sessiolla ja piti tunnelmaa yllä.

Torille oli pystytetty käsityö- ja ruokamessut, jossa paikalliset grillimestarit tarjosivat maukkaita lihoja ja kalastajat savustettuja saaliitaan. Valamulli yritys maistatteli viinivalikoimiaan. Illemmalla tunnettu DJ Anders Uibo miksasi Kalana ÄÄRissa moderneja surffirytmejä.

Kevään koleassa ulkoilmassa oli suuren urheilujuhlan lämmintä tunnelmaa, uuden Kalanan sataman kunniaksi!   www.hiiumaasadamat.ee

Suomi-fleetin runsaat tuomiset satamakonttorissa.
Kallu valmisteli molemmat standaarit valmiiksi luovutukseen.

PS. Edellisen kerran Hiiumaalla juhlittiin pääkaupungin Kärdlan uuden sataman avajaisia 24.5.2014. Silloin SPV:n keräämä suurin ulkomainen saattue purjehti Suomen rannikolta peräti yhdeksällä veneellä.

Kalana jatkaa jälleen satamien kehittämisvauhtia Virossa, joka on ollut jo toistakymmentä vuotta ehdoton ykkönen koko Itämeren altaassa. Virossa on jo yli puolensataa vierassatamaa. Luonnonsatamiahan ei Baltian maissa ole ainuttakaan..

Lomapurjehtijalle on hyödyksi painettu satamakirja Sail in Estonia and Latvia 2020 ja sen Uppdates 2023 (jossa mm. Dirhami ja Kalana + 6 muuta satamaa)  www.eastbaltic.eu

Baltian satamissa on harvoin ruuhkaa, paitsi perinteisten kilpapurjehdusten aikoina:  

Muhu Väina Regatt, 8.-15.7.  Pärnu – Kuressaare – Köiguste – Kärdla. Noin 120 venettä ja 800 kilpailijaa. http://www.muhuvain.ee/

 Gulf of Riga Regatta, 24.-30.7.  Ventspils – Roja – Kuressaare. Noin 15 venettä. www.gorr.lv

Juhlatunnelmaa katetun lavan edessä.
Kalana Harbour Office.

Teksti ja kuvat: Kalevi Westersund, s/y Nitouche II, HSK