GPS-häirintä Suomenlahdella jatkuu
Häiriöt merenkulun satelliittipaikannuksessa muistuttavat myös huviveneilijöille, että tekniset apuvälineet eivät korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa.
Teksti: Tuomas Finne ja Traficom, Kuva: Kari Heikkilä, StudioKukka
Toukokuun alussa 2024 Traficom ja Raja tiedottivat varustamoita ja Suomen Purjehdus ja Veneilyä (SPV) satelliittipaikannuslaitteiden häiriöiden vaikutuksista merenkulun turvallisuuteen. Suomessa oli raportoitu lukuisista satelliittipaikannuslaitteiden häiriöistä, joissa paikkatieto oli ollut epätarkkaa tai puutteellista. Erityisesti huhtikuun loppupuolella tehdyt havainnot viittasivat aiemmin erityisesti ilmaliikenteessä esiintyneiden paikannuslaitehäiriöiden laajentumisesta myös meriliikenteeseen.
Tiedotteessaan Traficom ja Raja muistuttivat, että on tärkeää pitää mukana merikartat ja että kohdatuista häiriöistä voi ilmoittaa Traficomille. Jaoimme ohjeistuksen tuoreeltaan jäsenillemme Nautic-uutiskirjeessä. *
Kysyimme Traficomilta heinäkuun lopussa, millainen kesä on ollut raportoitujen tapausten osalta.
Onko huhtikuussa havaittu häiriöiden lisääntyminen jatkunut?
Häiriöilmoituksia on saatu ammattimerenkulusta edelleen ja nyt radioaaltojen etenemisen kannalta otollisten sääolosuhteiden (eli niin kutsutun radiokelin) aikana myös enemmän. Valtaosa häiriöilmoituksista on saatu edelleen itäiseltä Suomenlahdelta. Huviveneilystä olemme vastaanottaneet vain yhden GPS-häiriöilmoituksen tähän mennessä.
Miten häiriöt käytännössä ilmenisivät huviveneilijöille?
Käytännössä GNSS-häiriö voi veneilyssä haitata sähköisten navigointiapuvälineiden, esimerkiksi plotterin käyttöä siten, että paikkatietoa ei häiriön vuoksi saada lainkaan tai paikkatieto on virheellinen. Yleisesti huviveneiden GNSS-vastaanottimet sijaitsevat huomattavasti ammattimerenkulun alusten vastaanottimia matalammalla, mikä voi osin selittää sitä, että huviveneissä häiriöitä on havaittu selvästi vähemmän. Lisäksi jos veneissä on käytössä monitaajuusvastaanottimia pelkän GPS:n sijaan, tukee se myös paikannustuloksen saamista varmemmin. Suurin ero laivoihin nähden on kuitenkin alusten korkeudessa.
Onko jokin vesistöalue korostunut tähän mennessä havaituissa häiriöissä?
Häiriöitä on havaittu ja ilmoitettu eniten Suomenlahden itäosista (Hamina/Kotka seudulta itään). Läntisimmät yksittäiset ilmoitukset on saatu Hangon alueelta.
Onko tämän tiimoilta muuta kerrottavaa tai viestittävää huviveneilijöille?
Radiohäiriöistä merellä kannattaa aina ilmoittaa Traficomille. Traficom valvoo taajuuksien käyttöä ja koostaa tilannetietoa häiriöistä. Tarvittaessa häiriötilanteissa voidaan tiedottaa kohdennetusti. Käytettävissä on myös esimerkiksi merivaroitukset, joilla häiriöiden esiintymisestä voidaan ennalta varoittaa. Vaikka häiriötilanne on pysynyt veneilyn kannalta hyvänä, on hyvä tiedostaa häiriöiden mahdollisuus ja vesikulkuneuvon sijainti täytyy varmistaa myös muilla keinoin. Näin toimien voidaan turvata niin omaa kuin muiden vesilläliikkujien turvallista matkantekoa.
Traficom muistuttaa päällikön vastuusta
Karttaplotterit tai muut vastaavat sähköiset sovellukset ovat hyviä apuvälineitä veneilijälle. Veneen päällikkö vastaa siitä, että mukana ovat asianmukaiset merikartat, kun matka edellyttää reittisuunnittelua esimerkiksi pituutensa, veneilijälle uuden vesialueen tai olosuhteiden vuoksi. Merikartta tuleekin olla mukana aina pidemmillä venematkoilla ja tuntemattomilla vesillä.
”Merikartta on hyvä pitää matkassa aina varalta, aivan kuten muutkin veneen turvavälineet, ja sitä pitää myös osata lukea. Plotteri ei vesiliikennelain mukaan ole ensisijainen navigointiväline, joten yksin siihen ei kannata luottaa. Omien taitojen pitää olla riittävällä tasolla navigointiin ilman plotteria. Suomessa järjestetään laajasti eri tahojen tuottamaa veneilijöiden koulutusta osaamisen varmistamiseksi”, kertoo johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.
Veneen päällikön tehtävä on aktiivisesti seurata ja tietää vesillä, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.
*Eikö Nautic-uutiskirje tule? Päivitä tai pyydä seuraasi päivittämään sähköpostiosoitteesi tietoihisi Suuli-jäsenrekisterissä!
Tervetuloa Veneilyturvallisuuspäivään!
Veneilykauden päätteeksi SPV järjestää perinteisen Veneilyturvallisuuspäivän Ilmailumuseolla 12.10.2024 klo 9.30–16.
Teemoina GNSS-häirinnän lisäksi ovat SPV:n ensi vuonna julkaisemat tutkakurssi- ja kirja sekä ”ikääntyvä vene, ikääntyvä veneilijä”.
Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan osoitteessa: spv.fi/katsastus. Ilmoittautuminen aukeaa 2.9.2024
Kouluttaudu veneilykouluttajaksi tai katsastajaksi
Katsastajana ja kouluttajana sinulla on mahdollisuus tehdä seurassasi ja alueellasi merkittävää työtä veneilyturvallisuuden hyväksi.
Veneilykouluttajana voit järjestää veneilijöiden pätevyystodistuksiin johtavia koulutuksia ja kirjoittaa niistä annettavia todistuksia. Veneilykouluttajaksi voit hakeutua, kun sinulla on Kansainvälisen huviveneenkuljettajankirja.
Venekatsastaja on veneilijöiden opastaja ja neuvoja veneen varustamisessa ja varusteiden käytössä. Erityisen suuri merkitys katsastajilla on turvallisuusmyönteisten asenteiden ja ajattelun välittämisessä.
Ensi vuoden katsastaja- ja kouluttajakoulutusten ajankohdat ja sijainnit ilmoittautumislinkkeineen julkaistaan 3.12. ilmestyvässä Nauticin seuraekstrassa.