
F1-veneiden mestaruustaistelu jatkuu viikonloppuna Kiinassa
Mad-Croc Baba Racingin Sami Seliön ykkösvenettä kunnostetaan edellisessä osakilpailussa tapahtuneen kaadon jäljiltä Liuzhoussa Kiinassa iskukykyiseksi. MM-sarjassa toisena ajavan suomalaiskuljettajan tavoite Kiinassa on kaventaa MM-sarjan johdossa ajavan Alex Carellan piste-etumatkaa.
Mad-Croc Baba Racingin huoltotiimi on paiskinut Sami Seliön ykkösveneen ympärillä töitä Kiinassa jo sunnuntaista lähtien. MM-sarjan edellisessä osakilpailussa Harbinissa kaadon seurauksena rikkoutuneen veneen kuljetuskontti saapui Liuzhouhun sunnuntaina, jonka jälkeen korjaustoimet ovat jatkuneet aamusta iltaan.
Tiimin ja Seliön tavoite on ajaa ykkösveneellä jo perjantain vapaissa harjoituksissa.
– Konttikuljetuksen takia pääsimme kunnostamaan venettäni vasta täällä paikan päällä sunnuntaina. Työt ovat edenneet hyvää vauhtia. Uskon, että vene tulee ajoissa kuntoon.
Seliö sanoo, että hänen kilpa- ja varaveneensä erot ovat pieniä, mutta merkittäviä.
– Kun tykästyt johonkin niin se vain tuntuu ajossa paremmalta. Varaveneeni on hieman lyhyempi ja kevyellä polttoainekuormalla vaikeampi ajaa ja hallita. Ei sekään huono vaihtoehto ole, mutta olemme löytäneet ykkösveneeseeni paremmat säädöt ja sitä myötä myös enemmän luottoa, Seliö perustelee.
MM-pisteissä toisena ajava Seliö myöntää, että Kiinan Liuzhoun MM-osakilpailu on yksi tämän kauden vedenjakajista. Kaudesta on ajamatta vielä kolme MM-osakilpailua.
– Olo on luottavainen. Menemme kisa kerrallaan eteenpäin. Olen tehnyt Kiinassa aiemminkin hyvää tulosta. Olin täällä viime vuonna kolmas ja korkeammallekin oli mahdollisuuksia. En murehdi asioita liikaa. Laitetaan ykkösvene hyvään kuntoon ja taistellaan se mikä osataan, Seliö lupaa.
Roms hakee hyvää aika-ajosuoritusta
Mad-Croc Baba Racingin Filip Romsin takkuinen kausi sai uuden suunnan sarjan edellisessä MM-osakilpailussa Harbinissa, jossa nurmijärveläiskuljettaja ei kärsinyt teknisistä murheista, ajoi ensimmäistä kertaa tällä kaudella maaliin ja MM-pisteille kahdeksanneksi.
– Pitkästä aikaa pääsin ajamaan koko viikonlopun murheitta ja vauhtinikin oli vielä hyvällä tasolla. Ajoin kisassa viidenneksi nopeimman kierrosajan, josta on hyvä lähteä rakentamaan Liuzhoun kisaa.
– Epäonnistuimme ainoastaan edellisen kisan aika-ajossa potkurin valinnassa. Nyt pitää keskittyä tarkemmin, sillä sijoitus kisassa kuuden nopeimman joukossa edellyttää aina hyvää lähtöpaikkaa.
Roms muistuttaa, että Top 10 -tulos aika-ajoissa on aina kovan työn takana.
– Kärkikymmenikössä ei ole ilmaisia paikkoja. Rata on sama kuin viime vuonna ja se on ennalta tuttu. Täällä mennään suorilla kovaa ja radan kahdessa jyrkässä käännöksessä vauhtia otetaan reilusti pois. Toivotaan, että vehkeet toimivat ja löydämme hyvän potkurin ja balanssin veneeseen niin aika-ajossa kun myös kisassa.
Kiinan Harbinissa kilpaillaan myös F4-S veneluokan kaksi mestaruusosakilpailua. Kauden aiemmissa osakilpailuissa kaksi kolmatta sijaa ajanut Mad-Croc Baba Racingin Kalle Viippo starttaa Liuzhoun kilpailuviikonloppuun yhteispisteiden neljänneltä sijalta.
F1-veneet lasketaan ensimmäisen kerran Liu-joen 2,02 km mittaisella radalle tositoimiin perjantaina vapaissa harjoituksissa. Lauantaina on vuorossa aika-ajo alkaen klo 10.00 ja itse Kiinan GP sunnuntaina klo 9.00 Suomen aikaa. Aika-ajo ja MM-osakilpailu ovat nähtävissä suorana ja maksuttomana lähetyksenä Viafree-nettitelevisio palvelusta. Viafree toimii selaimella ja mobiililla (Apple ja Android) sekä neljännen sukupolven Apple TV:ssä.
F4-veneiden MM-sarjan tilanne >>
Kuva: Marko Mäkinen