Det är skönt att åka på en sommartur med båten i lugn och ro, när båten har besiktigats och dess utrustning och skick har kontrollerats. Syftet med besiktningen är att upprätthålla och förbättra båtsäkerheten genom att vägleda båtägare i skötsel, utrustning och användning av sina båtar.
Din båt kan besiktigas om du är medlem i en båtklubb och din båt är registrerad i klubben. Besiktare erbjuder expertstöd och vägledning till båtägare, och besiktningen är ett utmärkt tillfälle att prata och gå igenom båtsäkerhetsfrågor tillsammans. Det är en bra idé att ta med hela besättningen så att alla vet vad de ska göra om en nödsituation uppstår. Barnen kommer också att lära sig om ansvarsfull och säker båtkultur genom att delta i undersökningen som aktiva besättningsmedlemmar. Besiktningen utförs av besiktningsmän som har genomgått en av klubben godkänd besiktningsmannakurs och innehar en besiktningsmannalicens utfärdad av SBF.
Besiktningen är en tjänst som tillhandahålls av klubbarna och klubbarna kräver att deras medlemmar låter besikta sina båtar. Endast besiktade båtar har rätt att använda klubbflaggan och besiktningsdekalen. Kom också ihåg att en besiktad båt får rabatt på försäkringen. Läs mer om detta här.
Båtbesiktningar är inte obligatoriska, utan är frivilliga säkerhetsåtgärder som drivs av båtklubbar. Systemet har funnits i över 60 år och är unikt i världen.
Båtbesiktningarna indelas i års- och grundbesiktningar samt i fyra olika kategorier enligt konstruktion, utrustning och båtområde. Varje år har undersökningen ett annat tema för båtsäkerhet, till exempel båtens förtöjningar och förankring eller båtens elsystem. Det lönar sig också för båtfolket att förbereda sig i förväg. Klubbarna skickar ut tilläggsinformation till sina medlemmar inför sommarens besiktningar, som ska göras före slutet av juni.
Båten kan också inspekteras av en besiktningsman från en annan klubb. I så fall är båtägaren skyldig att skicka in besiktningshandlingarna till sin egen klubbs register och klubben ansvarar för att alla besiktigade båtar förs in i registret över båtar i Suuli.
Årsbesiktningen görs varje år då båten är färdig för bruk. Då granskas främst båtens säkerhetsutrustning. På basen av konstruktion, utrustning och avsett seglationsområde klassificeras båten i någon av fyra klasser.
Grundbesiktning görs vart femte år och dessutom då båten har bytt ägare eller registerförening eller om den har skadats. Föreningen kan också låta grundbesiktiga båten då det anses finnas speciell orsak. Grundbesiktningen görs i två faser: skrovbesiktningen då båten är på land och övrig besiktning då den är färdig att tas i bruk.
Då du förbereder dig för besiktningen kan du kolla kraven för de olika kategorierna via besiktningspunkter och utrustning, se också Sähkö ja vene -opas.
Kontakta din egen klubb om du vill fråga om besiktning av båtar.
Som besiktaren gör du ett värdefullt arbete för båtsäkerheten och dina medlemmar. Som besiktaren får du lära dig om båtar och lära känna deras ägare. Syftet med besiktningen är att hjälpa och vägleda båtägaren att se till att båten är i säkert skick och har tillräcklig säkerhetsutrustning. Besiktningen är ett bra tillfälle för hela båtbesättningen att ställa frågor och lära sig hur säkerhetsutrustningen ska användas.
SBF anordnar utbildningar under våren. Deltagarna anmäler sig själva till utbildningarna, men måste ha tillstånd från förenings besiktningschef eller styrelse.
Nya besiktaren är varmt välkomna - kom och gör ett värdefullt arbete för att främja båtsäkerheten!
Besiktningsinfo 1/2025, Besiktningsinfo1/2024, Besiktningsinfo 2/2024, Besiktningsinfo1/2023, Besiktningsinfo 2/2023, Besiktningsinfo 1/2022, Besiktningsinfo 2/2022, Besiktningsinfo 1/2021, Besiktningsinfo 2/2021
Grundkurserna vänder sig till nya besiktare som inte redan har en besiktarens licens. Fortsättningskurserna vänder sig till besiktaren som gått grundkursen i åtta år.
Mer information om utbildningarna och länkar till anmälan finns nedan. Deltagarna anmäler sig själva till utbildningarna, men måste ha tillstånd från förenings besiktningschef eller styrelse. Anmälan sker via Olympiska Kommitténs Sporttihaku. Fakturan kommer att skickas direkt till klubben.
Utbildningen är avsedd för nya besiktare som inte redan har en besiktarens licens. Priset för tvådagarskursen är 195 euro inklusive undervisning, material och måltider under kursen. Eventuella boende- och resekostnader står varje deltagare själv för.
Turku 1.-2.2.
Helsinki 8.-9.3.
Helsingfors, 8.-9.3. (på svenska)
Vasa, 15.-16.3. (kaksikielinen)
Kuopio, 5.-6.4.
Försättningskursen är en endagskurs och kostar 95 euro, inklusive undervisning, material och måltider. Kursen kommer att faktureras direkt till din klubb.
Helsinki, 8.3.
Teams, 17. ja 19.3.
Kursavgiften ska vara betald före kursstart. Betalningen är en förutsättning för att licensen ska vara giltig. I kursavgiften ingår läromedel, undervisning och måltider under kursen. Varje deltagare står själv för sina egna boende- och resekostnader.
Kursen är giltig i åtta år från och med kursåret. Efter den första fyraårsperioden ska dock förrättningslantmätarchefen via e-post till SBF bekräfta att förrättningslantmätarnas mandatperiod i hans klubb förlängs med ytterligare fyra år. I klubbarna är förrättningsledaren ansvarig för verksamheten. Han upprätthåller registret över förrättningslantmätare och tillgodoser behovet av kurser.
Frågor om besiktningen? Kontakt tero.savolainen@spv.fi tel. 040 7530914
Varje båt besiktigas enligt en av följande klasser på basen av dess konstruktion, utrustning och seglationsområde.
Bekanta dig också med besiktningspunkter och utrustning, besikting regler, Tukes Flytgasguide, STEKs El- och båtinfo (förnyad 2022) och Sähkö ja Vene -opas.
Båtar som lämpar sig för färder på öppet hav och som kan vara självförsörjande i behövlig omfattning. Seglationsområdet omfattar Östersjön och dess vikar, Nordsjön, Norska kusten och kusten vid Kola halvön, Brittiska öarna, Biscaya, Spaniens och Portugals kustområden samt Medelhavet (Europas kustvatten och Medelhavet).
Båtarna är avsedda för långa färder på öppet hav.
Båten bör tåla överbrytande sjö och vara självrätande också från stora lutningar, med undantag av flerskrovs båtar. Skrovet, däcket och kajutan bör inklusive öppningar och luckor utgöra en tillräckligt vattentät helhet. Ingången från det öppna utrymmet till kajutan bör kunna tillslutas vid däckets nivå, och alla luckor bör fästas så att de hålls kvar i båten också om båten går runt. Alla öppningar bör vid behov kunna stängas. Sittbrunnen bör vara snabbt självlänsande och självlänsen fri och tillräckligt stort dimensionerad.Båtarna är avsedda för långa färder på öppet hav. Båten bör vara täckt, kraftigt byggd och vattentät, och dess konstruktioner bör tåla överbrytande sjö. Båten bör tåla också stora lutningar. Ingångar och dörrar från däck till kajutorna bör kunna stängas vattentätt, och tröskelhöjden bör vara minst 200 mm. Brädgångar bör vara försedda med spygatt. Ventilations- och andra öppningar i bordläggningen, med undantag av avgasröret, bör kunna stängas vattentätt, och luftintagen bör vara konstruerade så att vatten inte kan tränga in. Båten bör vara försedd med en motor på minst 35 kW, och denna får inte vara en utombordsmotor. Det bör finnas reservutgångar från de inre utrymmena.