I samband med besiktningen kan du diskutera och fråga. Det är bra att ta med också din besättning, exempelvis familjemedlemmar. På det sättet får alla tillfälle att diskutera och ställa frågor. Om det händer skepparen något måste de övriga kunna agera. Besiktningsmannen gillar båtägare, som är nyfikna och intresserade av säkerheten ombord.
En besiktigad båt ger dig ett tryggt båtliv, besiktningen bekräftar, att båten är i skick. Årsbesiktningen görs oftast i början av säsongen. Dessutom ska båten grundbesiktigas minst vart femte år. Besiktningen utförs av föreningens besiktare, som har en av förbundet beviljad licens. Båten kan besiktigas också av en besiktare i en annan förening. Då ska båtägaren sedan leverera besiktningsdokumenten till sin egen förening för registrering. Kontakta alltså din förening då du har frågor om besiktningen. Då du förbereder dig för besiktningen kan du kolla kraven för de olika kategorierna via besiktningspunkter och utrustning och besiktningsregler.
Årsbesiktningen görs varje år då båten är färdig för bruk. Då granskas främst båtens säkerhetsutrustning. På basen av konstruktion, utrustning och avsett seglationsområde klassificeras båten i någon av fyra klasser.
Grundbesiktning görs vart femte år och dessutom då båten har bytt ägare eller registerförening eller om den har skadats. Föreningen kan också låta grundbesiktiga båten då det anses finnas speciell orsak. Grundbesiktningen görs i två faser: skrovbesiktningen då båten är på land och övrig besiktning då den är färdig att tas i bruk.
SKROVBESIKTNING
Under skrovbesiktningen kollas från utsidan båtens skrov, styrutrustning, kraftöverföring och genomföringar. På insidan kollas motsvarande komponenter, dessutom motorn, Också riggen kollas.
Besiktningen av båten är en viktig åtgärd, den bekräftar, att båten är i skick. Årsbesiktningen görs oftast i början av säsongen. Dessutom ska båten grundbesiktigas minst vart femte år. Besiktningen utförs av föreningens besiktare, som har genomgått förbundets kurs och har av förbundet beviljad besiktningslicens. Båten kan besiktigas också av en besiktare i en annan förening. Då ska båtägaren sedan leverera besiktningsdokumenten till sin egen förening för registrering. Föreningen ska införa alla besiktigade båtar i Suuli.
Bekanta dig också med Tukes Flytgasguide (2010) och STEKs El- och båtinfo (förnyad 2022).
Beställa besiktningsmaterial här.
Årsbesiktningen görs varje år då båten är färdig för bruk. Då granskas främst båtens säkerhetsutrustning. På basen av konstruktion, utrustning och avsett seglationsområde klassificeras båten i någon av fyra klasser.
Grundbesiktning görs vart femte år och dessutom då båten har bytt ägare eller registerförening eller om den har skadats. Föreningen kan också låta grundbesiktiga båten då det anses finnas speciell orsak. Grundbesiktningen görs i två faser: skrovbesiktningen då båten är på land och övrig besiktning då den är färdig att tas i bruk.
SKROVBESIKTNING
Under skrovbesiktningen kollas från utsidan båtens skrov, styrutrustning, kraftöverföring och genomföringar. På insidan kollas motsvarande komponenter, dessutom motorn, Också riggen kollas.
Besiktaren är en fullvuxen båtfarare, som har tillräcklig erfarenhet av båtliv. Han/hon har då en förtroendepost inom föreningen och utgör en viktig länk mellan båtägaren och föreningen. Besiktaren hjälper båtfararna med råd och synpunkter på hur båten ska utrustas och hur utrustningen används. Speciellt viktigt är att besiktaren bidrar till att skapa en positiv attityd vad säkerheten beträffar.
Grundkursen är avsedd för sådana nya besiktare inom föreningen, som inte har besiktningslicens. Avgiften för en två dagars kurs är 170€ och där ingår undervisningen, kursmaterialet och måltiderna under kursen. För boende- och resekostnader svarar varje kursdeltagare själv.
Varje besiktare ska genomgå en en dags kompletteringskurs då åtta år har gått sedan grundkursen. Kursavgiften för kompletteringskursen är 70€ inklusive undervisning, kursmaterial och måltider. Deltagarna svarar för sina övriga kostnader.
Kursavgiften ska vara betald före kursen börjar. Betalningen är en förutsättning för att besiktningslicensen ska vara i kraft. I kursavgiften ingår undervisning, kursmaterial och måltider. För boende- och resekostnader svarar varje kursdeltagare själv. Endast föreningarna kan anmäla deltagare till kursen, så diskutera med din förenings besiktningschef ifall du är intresserad att bli besiktare.
Besiktningskursen är i kraft åtta år, kursåret medräknat. Efter de fyra första åren (E) ska ändå besiktningschefen bekräfta följande fyraårsperiod (K) i besiktarregistret.
Inom föreningarna är det besiktningschefen som ansvarar för verksamheten. Hen upprätthåller registret över föreningens besiktare och ansvarar för att utbildningsbehovet tillgodoses.
INFO FÖR BESIKTARE (BESIKTNINGSINFO): Besiktninsinfo 1/2024, Besiktingsinfo 2/2024, Besiktningsinfo 2/2023, Besiktningsinfo 1/2023, Besiktningsinfo 2022/1, Besiktningsinfo 2022/2, Besiktnings info 1/2021
Frågor om besiktningen? Kontakt tero.savolainen@spv.fi tel. 040 7530914
Besiktningskurser 2024
10.-11.2. Helsinki (på svenska)
9.-10.3. Maarianhamina (på svenska)
Fortsättningskurs 2024
Suuli:s elektroniska besiktnings webinar (på finska) hålls onsdagen den 17 april kl. 19-20.
Länk för deltagande och registrering: https://events.teams.microsoft.com/event/db40c7e8-9f6f-4129-9b15-5cbeb90f5a85@01fa9831-128a-4a6e-ada8-60e258655306
Varje båt besiktigas enligt en av följande klasser på basen av dess konstruktion, utrustning och seglationsområde:
Båtar som lämpar sig för färder på öppet hav och som kan vara självförsörjande i behövlig omfattning. Seglationsområdet omfattar Östersjön och dess vikar, Nordsjön, Norska kusten och kusten vid Kola halvön, Brittiska öarna, Biscaya, Spaniens och Portugals kustområden samt Medelhavet (Europas kustvatten och Medelhavet).
Båtarna är avsedda för långa färder på öppet hav.
Båten bör tåla överbrytande sjö och vara självrätande också från stora lutningar, med undantag av flerskrovs båtar. Skrovet, däcket och kajutan bör inklusive öppningar och luckor utgöra en tillräckligt vattentät helhet. Ingången från det öppna utrymmet till kajutan bör kunna tillslutas vid däckets nivå, och alla luckor bör fästas så att de hålls kvar i båten också om båten går runt. Alla öppningar bör vid behov kunna stängas. Sittbrunnen bör vara snabbt självlänsande och självlänsen fri och tillräckligt stort dimensionerad.Båtarna är avsedda för långa färder på öppet hav. Båten bör vara täckt, kraftigt byggd och vattentät, och dess konstruktioner bör tåla överbrytande sjö. Båten bör tåla också stora lutningar. Ingångar och dörrar från däck till kajutorna bör kunna stängas vattentätt, och tröskelhöjden bör vara minst 200 mm. Brädgångar bör vara försedda med spygatt. Ventilations- och andra öppningar i bordläggningen, med undantag av avgasröret, bör kunna stängas vattentätt, och luftintagen bör vara konstruerade så att vatten inte kan tränga in. Båten bör vara försedd med en motor på minst 35 kW, och denna får inte vara en utombordsmotor. Det bör finnas reservutgångar från de inre utrymmena.