SPV muistuttaa vastuullisen veneilyn tärkeydestä

Airiston veneturma oli traaginen. Se pysäyttää muistamaan, kuinka tärkeää on, että veneilijä osaa hallita venettänsä. Meri ei ole sama kuin maantie, vaan olosuhteilla on suuri merkitys. Aina pitää tähystää, seurata muuta vesiliikennettä ja navigoida. Väistämissääntöjen tunteminen on välttämätöntä.

– Me SPV:ssä haluamme muistuttaa veneilyturvallisuuden tärkeydestä, mitä edesauttaa veneilijöille suunnattu koulutus. Veneilijän tulee turvata niin oma kuin muidenkin vesilläliikkujien veneily. Jos lähtee vesille, tulee olla varmuus siitä, että venettä osaa hallita, SPV:n liittohallituksen puheenjohtaja Jan Jansson kertoo.

Vesiliikennelain viides pykälä tiivistää hyvin sen, mihin veneillessä pitää kiinnittää huomiota:

” Vesikulkuneuvon käyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta ja toimittava siten, ettei hän ilman pakottavaa syytä vaikeuta tai häiritse muiden liikkumista vesillä eikä aiheuta vaaraa tai vahinkoa muille.”

1. kesäkuuta 2020 astuu voimaan uusi vesiliikennelaki, jossa päällikön vastuu on suurempi ja selkeämpi. Jatkossa huviveneellä tai muulla vapaa-ajan vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa sen kulusta ja matkustajien turvallisuudesta. Päällikön vastuuta ja roolia pohdittiin paljon uutta vesiliikennelakia valmistellessa.

Voit tutustua uuteen vesiliikennelakiin tämän uutisen kautta.

SPV:n koulutusjärjestelmän tärkeä rooli

Koulutamme SPV:ssä seurojen kouluttajia, jotka kouluttavat puolestaan lajin harrastajia seuroissaan. SPV:n mahdollistaman kurssijärjestelmän kautta veneilijät saavat teoriaa ja käytännön koulutusta.

– Tämä seura-liitto-yhteistyö on erityisen tärkeä. Seurat tarjoavat erilaisia kursseja jäsenillensä – jotkut jopa sisällyttävät jäsenyyteen käytännön koulutusta, jolloin uusi harrastaja saa heti koulutusta. Lisäksi turvallisuuden tunnetta luo se, että seuroilta ja sen jäseniltä voi kysyä apua itseä askarruttavissa tilanteissa. Jos omat veneilytaidot ovat hiemankaan epävarmat, suosittelen selvittämään, millaista koulutusta oma seura tarjoaa, Jansson kertoo.

**

SBF påminner om båtförarens ansvar

Den tragiska båtolyckan på lördagen påminner oss om vikten av kunna hantera sin båt. Havet är ej det samma som landsvägen, omständigheterna har stor betydelse. Att hålla kontinuerlig utsikt, följa övriga båtar och navigera är ett måste. Man bör känna till väjningsreglerna.

– Vi på SBF vill påminna om säkerheten på sjön och om vikten av den skolning som finns för båtförare. Det är viktigt att trygga såväl sin egen som övriga sjöfarares säkerhet. Då man åker ut på sjön bör man ha kunskap att hantera sin båt påpekar SBF:s förbundsstyrelses ordförande Jan Jansson.

Nuvarande sjöfartslags paragraf fem sammanfattar bra vad man måste beakta på sjön. Följande översättning av den finska texten sammanfattar grundtanken:

Båtens användare måste följa av omständigheterna krävd noggranhet och försiktighet och verka så att denne inte utan tvingande skäl försvårar eller stör övriga som rör sig på sjön, ej heller sätta andra i fara eller orsaka skada åt andra.

1. Juni 2020 träder den förnyade sjöfartslagen ikraft. Kaptenens ansvar blir större och klarare. I fortsättningen måste en fritidsbåt mm. alltid ha en kapten som ansvarar för båtens framförande och passagerarnas säkerhet. Kaptenens ansvar och roll har varit en tung sak vid förnyande av sjöfartslagen.

Info om den nya sjöfartslagen hittas här (bara på finska).

SBF:s skolning har en viktig roll

Vi på SBF utbildar föreningarnas egna utbildare, som i sin tur skolar föreningarnas medlemmar. Via SBF:s skolningssystem får båtförare teorikunskap och praktiska färdigheter.

– Detta förbund-förening samarbete är speciellt viktigt. Föreningarna erbjuder olika kurser åt sina medlemmar – vissa föreningar ger t.om. praktisk båthanteringsskolning åt nya medlemmar. Känslan av trygghet blir också bättre då man kan fråga andra klubbmedlemmar om saker man grubblar på. Om de egna båtkunskaperna känns, ens lite, osäkra, rekommenderar jag att man frågar sin egen förening vilka kurser finns, påpekar Jansson.