V niin kuin Vendée Globe

Ari Huusela starttaa ensimmäisenä skandinaavina yksinpurjehduskilpailu Vendée Globeen.
Nautic kysyi, mitä seuraavat sanat merkitsevät hänelle.

Imoca Stark irrottaa köydet legendaarisesta Vendée Globe -laiturista sunnuntaina 8.11. Suomen aikaa kello 11.23. Starttilaukaus pamantaa kello 14.02

Vendée Globe

Yksi kovimmista yksinpurjehduskisoista ja äärimmäinen haaste. Se on kilpailu, josta olen unelmoinut pitkään. Vuonna 2017 huomasin, että Vendée Globen maaliin voi päästä tiukallakin budjetilla, joten se on mahdollista myös minulle. Uskon, että meitä starttaa kisaan kolmisenkymmentä venettä. Aion ottaa mallia Tapio Lehtisen asenteesta: purjehtia sitkeästi ja selviytyä maaliin.

Valmistautuminen

Kaikista tärkein asia. Yli 80 prosenttia työstä tehdään ennen starttia, ja se kattaa niin veneen kuin omankin valmistautumisen. Nyt on jäljellä kölin evän viimeistely elokuun lopussa ja itse vaihto syyskuun alussa. Masto otetaan samalla alas ja tarkastatetaan koko riki sekä vene Ranskassa. Kun vene tsekattu, niin teen koepurjehdukset ja siirrän vene Sables d’Olonneen, josta kisa starttaa.

Vene 

Imoca 60 on äärimmäinen vene kaikessa suhteessa. Se on teknisesti ja suorituskyvyltään äärimmilleen viety kilpapursi. Veneeni on foilaavia malleja muutamia sukupolvia vanhempi, mutta luotettava ja nopea. Veneen etsiminen, löytyminen, tarkistaminen ja ostopäätöksen tekeminen oli valtavan iso prosessi. Ensin hankin omalla rahalla veneen, ja sitten vasta pääsin hakemaan tukijoita projektiin. Uutena veneeni olisi maksanut neljä miljoonaa vuonna 2007.

Vene oli ostohetkellä ihan raato ja ollut maissa kuusi vuotta. Sitä rassattiin neljä kuukautta kuntoon Englannissa, minkä jälkeen tehtiin Imoca-luokan mittaukset. Huoltoja ja parannuksia tehdään koko ajan.

Valvominen

En koe sitä ongelmaksi. Olen harjoitellut Uniklinikan Markku Partisen kanssa nukkumista vuodesta 2002 lähtien, ja edelleen treenaamme sitä aktiivisesti. Olen lentänyt 13 vuotta kaukoliikenteessä ja päässyt treenaamaan torkkujen tehoa myös töissä. Meillä on kolme ohjaajaa ja lepovuorot pyörivät, joten voin ottaa koneessa tunnin tai puolentoista unet. Veneessä on kovempi stressitaso ja meteli. Siellä voin nukkua vain vartista kolmeen varttiin kerrallaan. Korona-aikana minulla oli pitkästä aikaa mahdollisuus nukkua normaaleita yöunia omassa sängyssä. Se oli ylellistä.

Väsymys

Sen hallinta on tärkeää. Pienet torkut helpottavat oloa, ja otan tarpeen mukaan niitä useampia peräkkäin. Merellä on tärkeä huolehtia siitä, ettei väsymys mene yli ja kontrolli säilyy. Fyysisen väsymyksen huomaa esimerkiksi reivatessa tai purjetta vaihtaessa. Se pitää vain tehdä loppuun, vaikka ei milläään jaksaisi. Joskus olen ollut sen jälkeen niin poikki, että olen raahautunut viimeisillä voimillani sitloodaan ja ajatellut, että toivottavasti nyt ei tapahdu mitään. Kroppa on tärissyt ja sydän hakannut – en ole pystynyt liikauttamaan evääkään. Sellainen hetki on opettanut, että energiaa pitää jäädä myös yllättävien tilanteiden varalle. Lepo pitää suunnitella paremmin.

Valppaus

Nokoset auttavat säilyttämään valppauden. Valppaus tarkoittaa myös sitä, etten vaivu apatiaan tai hälläväliä-meininkiin.

Vyöhyke

Kilpailuorganisaatio määrittelee etelävyöhykkeen, jonka toiselle puolelle ei saa mennä. Näin pysymme jäävuorien suhteen turvallisella alueella. Sitä on kritisoitu, koska se vaikuttaa taktisiin päätöksiin, mutta minun mielestäni sääntö on hyvä.

Viivästys

Erilaisia viivästyksiä tulee vastaan koko ajan. Yksi hyvä esimerkki on köliprojekti, jonka kanssa elämme kriittisessä vaiheessa. Oikeanlaista terästä ei meinannut löytyä mistään, ja koronatilanne vaikeutti asioita. Onneksi toukokuun alussa sain tilattua 4 500 kilon rautakappaleen Ranskasta. Siitä kaivetaan esiin 950-kiloinen evä. Viivästyksissä pitää hyväksyä tosiasiat, tehdä niiden mukaan suunnitelmat ja seurata, että aikataulut varmasti myös pitävät.

Vaara

Vaaran tunne on jatkuvasti mukana ja läsnä, mutta hyvä valmistautuminen ja riskien eliminoiminen auttavat pärjäämään sen kanssa. Route du Rhumissa 2018 kokemani kolari oli aika traumaattinen kokemus ja varoitus siitä, mihin tilanteet voivat johtaa. Uni ei tule stressin alla kovin helposti, mutta harjoittelen tätäkin Partisen klinikalla.

Voima

Vaikka voimaa joskus tarvitaankin, tämä ei ole voimalaji. Nyt kisaan on lähdössä mukaan kuusi naiskipparia, joten fyysinen voima ei ole määrittävä tekijä. Henkinen voima on. Itse veneessä on kyllä voimaa todella paljon, ja myös luonnonvoimien kanssa on selvittävä.

Vesi

Nautin vesillä olemisesta tietysti purjehtien ja käyn myös uimassa mielelläni. Saan tehtyä merivedestä juomavettä kisan aikana neljästä kuuteen litraa päivässä. Juomiseen sitä riittää hyvin, mutta suihkusta voin vain unelmoida.

Veijari

Kilpakumppaneinani on aika veijareita tapauksia. Yritän myös itse pitää hyvää fiilistä yllä ja olla rento, etenkin tukijoukkojeni kanssa. Purjehdus ei saa olla liian vakavaa, eikä saa puristaa liikaa.

Valo

Siitä minulle tuolee mieleen Suomen kesä ja millainen etuoikeus valo meille täällä Itämerellä on. Sen määrä tekee elämästä niin paljon mukavampaa. Saavumme Etelämerelle marraskuun lopulla, kun siellä on kesä, joten valoa on luvassa jälleen enemmän. Kyllä sitä pitkinä ja pimeinä öinä kaipaa. Otsalamppu on valoni veneessä ja yksinpurjehtijan tärkeä työkalu.

Vauhti

Tämän veneen vauhti on aina yhtä kiehtovaa. Imoca plaanaa koko ajan ja ennätykseni on 29 solmua. Suhteellisen helposti tällä pitäisi päästä 300 mailin vuorokausivauhtiin. Alex Thomsonin ennätys on yli 536 mailia 24 tunnin aikana.

Varoitus

Varoitussummeri alkaa soida, jos autopilottiin tulee vikatilanne tai on liikennettä lähellä. Silloin summeri herättää kovalla äänellään syvästäkin unesta.

Vaimo

Vaimoni Niina on iso osa projektiani ja sen onnistumista.

Valtameri

Odotan Etelämerta ja sen kokemista. Se on jännittävä ja vähän pelottavakin, enkä ole koskaan ollut siellä. Alex Thomson on sanonut: ”Sitten kun sinne on päässyt, sieltä haluaa pois.”

Valloitus

Minulle valloitus on se hetki, kun olen ensimmäisenä skandinaavina Vendée Globen lähtölinjalla.

Voittaminen

Jokainen määrittelee oman menestyksensä ja tavoitteensa. Minulle voitto on olla mukana kisassa, välttää riskejä ja saapua ehjänä maaliin. Kisahistorian aikana lähes puolet on keskeyttänyt, joten maaliintulo on suuri voitto.

Ari Huusela & Vendée Globe 2020

  • 58-vuotias Ari Huusela on lentokapteeni ja kokenut yksinpurjehtija.
  • Hän oli 1999 paras pohjoismaalainen Atlantin ylittävässä Mini-Transat-kilpailussa 6,5-metrisellä Pomilla. Hän osallistui Transat 6,50:een myös 2007.
  • 2014 Huuselasta tuli ensimmäinen pohjoismaalainen Route du Rhum -yksinpurjehduskilpailun maaliin päässyt purjehtija (Class40).
  • 2017 Huusela siirtyi Imoca 60 -luokkaan ja hänestä tuli 2018 Route du Rhumiin osallistuttuaan kaikkien aikojen ensimmäinen Imoca Globe Seriesin kilpailuun startannut ja sen maaliin päässyt pohjoismaalaiskippari.
  • Keväällä 2019 Huusela pääsi maaliin Imoca Globe Seriesin Bermudes 1000 Racessa (2 000 merimailia).
  • Syksyllä 2019 Huuselasta tuli ensimmäinen kaksin purjehdittavaan Transat Jacques Vabreen startannut ja maaliinpäässyt pohjoismaalaispurjehtija. Hänen co-skipperinsä oli irlantilainen Mikey Ferguson.
  • Historian yhdeksäs Vendée Globe -maailmanympäripurjehdus starttaa Ranskan Sables d’Olonnesta 8. marraskuuta 2020. Viimeksi kilpailu käytiin 2016-2017. Lähtölinjalle odotetaan noin 35 osallistujaa. Vendée Globe kilpaillaan pysäytyksettä ja yksin ilman ulkopuolista apua.

 

Teksti Iina Airio, Kuvat Jari Salo