Suosituksia ja treenivinkkejä seuroille poikkeusajan harjoitteluun

Koronavirustilanne on siirtänyt seuratoiminnan rannoilta ja saleilta koteihin sekä kotipihoihin. Poikkeustilanne on haastava myös seuroille. Yhteisön arvot ja toimintamallit joutuvat nyt koetukselle. Miten harjoitustoiminta voi jatkua ja urheilijat saa sitoutettua omatoimiseen harjoitteluun?

Monet seurat ovat laatineet urheilijoille omatoimisia harjoituksia, joita urheilijat voivat tehdä kotioloissa. SPV:n tahto on auttaa seuroja toimimaan myös poikkeusoloissa. Siksi olemme koonneet teille suosituksia koronaepidemia-ajan harjoitteluun, mikäli järjestätte poikkeusaikana vesitreenejä. Huomaathan, että tilanteet muuttuvat jatkuvasti, joten seuraa aina viranomaisten, esimerkiksi Suomen valtioneuvoston ja THL:n ajantasaista ohjeistusta.

Erilaisten tutkimusten mukaan nuorten pitäisi liikkua, pelata ja leikkiä viikossa noin 21 tuntia, eli noin 3 tuntia päivässä. Tämä määrä ei synny ohjatusta toiminnasta, esimerkiksi seurojen vetämistä harjoituksista, varsinkaan tällä hetkellä. Miten urheilijat saadaan nyt liikkumaan riittävästi?

Liikunta on nuorille hyvin luonnollista. Suurin osa liikunnasta ja uusien taitojen oppimisesta tulee lapsilla ja nuorilla leikin ja hauskanpidon kautta. Vanhemmilla on tärkeä rooli esimerkin näyttämisessä sekä liikkumiseen ja harjoitteluun kannustaessa. Liian yksipuolinen harjoittelu voi altistaa erilaisille urheiluvammoille. Erityisesti rasitusvammojen riski kasvaa, jos harjoittelu sisältää liian samankaltaisia harjoitteita ja treenejä.

Eri ominaisuudet kehittyvät tasaisesti harjoitusohjelman ollessa mahdollisimman monipuolinen.
Harjoittelussa olisi myös hyvä ottaa huomioon, että harjoittelu kehittäisi kehon osia tasapuolisesti: ylävartalo, keskivartalo, alavartalo. Näin mahdollistetaan terveellinen ja tasapainoinen kehitys nuorelle urheilijalle. Nuorten kehitys kulkee yksilöllisesti ja eri vaiheissa, mikä vaikuttaa treenien suunnitteluun sekä kehityskohtiin. Pituuskasvun ollessa suurta olisi hyvä pitää huolta liikkuvuudesta, koordinaatiosta sekä motoriikasta.

Tilanne muuttuu koko ajan, joten SPV kehottaa seuraamaan jatkuvasti päivittyviä viranomaisten ja THL:n ohjeita. SPV seuraa tilanteen etenemistä, ja mahdollisista muutoksista informoidaan seurojen valmennusjohtajille. SPV:n kootut suositukset korona-ajalle löydät osoitteesta spv.fi/suositukset-korona-ajalle/.

Ohjeistuksia ja suosituksia lajiharjoittelun toteutukseen
(mikäli seura aikoo järjestää harjoitustoimintaa):

  • Lajiharjoittelu tapahtuu maksimissaan kuuden (6) urheilijan ryhmissä
  • Harjoitusryhmien tulee pysyä samoina koko epidemian ajan
  • Harjoitusryhmissä ei tervehditä kättelemällä
  • Seuran slipiä ja jollien säilytyskenttää saa käyttää
  • Pukuhuoneita, kokoustiloja ja esimerkiksi kuivaushuonetta ei saa käyttää
  • Urheilijat pitävät rannassa kolmen (3) metrin etäisyyden muihin urheilijoihin ja heidän kalustoonsa.

Vesillä vähintään 2 metrin turvavälit:

  • Vesille lähtö porrastetusti (huomioi slipin koko)
  • Valmentaja/turvavene ei ota lähikontaktia urheilijoihin, esim. vesillä ei tulla valmentajan veneelle
  • Harjoituksissa vältetään suoraa ihmiskontaktia
  • Alku- ja loppupalaverit, sekä mahdollinen myöhempi palaute annetaan sähköisten palveluiden avulla
  • Jokaisella tulee olla oma juomapullo, toisen pulloa ei saa käyttää
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta
  • Mukana on hyvä pitää kertakäyttönenäliinoja sekä käsien desinfiointiainetta
  • Mikäli urheilijalla, urheilijan perheessä tai valmentajalla todetaan lääkärin toimesta
    koronavirustartunta tai tartuntaepäily, tulee ottaa yhteyttä päivystysapuun puh. 116 117 tai
    terveydenhuollon yksiköihin
  • Mikäli urheilija tuntee itsensä vähänkin sairaaksi, ei hänen tule harjoitella eikä tavata oman
    perheensä ulkopuolisia ihmisiä. Sairaaksi tuntevan tulee seurata viranomaisten toimintaohjeita.

Vaikuttava viestintä urheilijoiden suuntaan:

  • Ydinviesti kirkas ja selkeä
  • Yleiskuva: mitä kohti olemme menossa, mitkä ovat mahdollisuudet
  • Tilannekuva: osallistava, tilanne nyt ja kuukauden kuluttua
  • Vuorovaikutus urheilijoiden kanssa
  • Vastuu: mikä on tärkeää, miksi ja kuka tekee ja mitä, milloin pitää olla tehty ja keneltä voi pyytää apua eri asioihin.

Treenivinkit ja Drill book seuravalmentajille -webinaariin 1.4. kello 18-19.30

Webinaarin alussa on aikaa keskustella seurojen huolista koronaan liittyen:

Linkkisuomenpurjehdusjaveneily.clickmeeting.com/treenivinkit-ja-drill-book-seuravalmentajille

 

Katso Tuuli Petäjä-Sirénin vinkit tehokkaaseen kotitreeniin:

Kurjuutta tulemme vielä kokemaan tämänkin pandemian aikana, se on selvä. Sinä päivänä, kun aurinko nousee uudelleen,
ole valmis tekemään oman seurasi kehitysloikka! Me autamme!

Lisätietoa:
Vili Kaijansinkko, valmennuspäällikkö, 0500 175 505, vili.kaijansinkko@spv.fi
Laura Santala, lasten ja nuorten veneilytoiminnan koordinaattori, 040 821 2604, laura.santala@spv.fi
Joakim Wilenius, päävalmentaja (maajoukkue), 050 354 3268, joakim.wilenius@spv.fi

Läs samma på svenska