Sommarkompis på vintervila

Genom att ha en omsorgsfull service om hösten möjliggör du en minst lika frisk motorbåt nästa sommar som du haft denna höst.

Sällan överraskar vintern båtförare lika mycket som bilister. Redan det att en stor del av båtarna lyfts upp under klubbens talko, förhindrar att det skjuts för långt fram i tiden. Även de som fixar upplyftningen själv vaknar till då de märker att de förblivit enda kvar vid bryggan.

Trots allt upplever många stress av höstsysslorna, och den stressen går att undvika genom att förutse situationen i tid. Att förutse situationen kommer att underlätta processen, förstärka säkerheten, båten hålls i bättre skick och man kan även spara lite pengar.

Arbetet startar redan på vattnet. Ackumulatorn laddas ännu en gång. En sista sväng vid bensinmacken och vid septibryggan värmer motorn passligt inför oljebyte. Den gamla oljans skick kontrolleras, ljus grumlighet syftar på att vatten kommit in i systemet. Även om det inte syns spår av vatten, kan man med några års mellanrum ta ett prov av oljan och skicka den för att analyseras, och på så vis får du värdefull information om motorns kondition.

Senast nu lönar det sig att ta i bruk ett häfte, dit du samlar service-, kompletterings- och reparationsbehov av både båten skick och besättningens utrustning. Häftet kommer att vara ett mycket bra redskap då man vill vara kostnadseffektiv. Med hjälp av den kommer du att kunna välja rätt alternativ under vinterns rea, inga fler impulsköp.

Det beror på båtens brygg- och vinterförvar plats var det är lättast att tömma båten. Det är bra att minska på riskerna som man står ut för då man klättrar på en stege och det lönar sig att lyfta upp en möjligast tom båt.

Preparationerna på land inkluderar kontrolleringen av båtstöttarnas skick. När de är granskade, godkända, byggda och rättställda, lämnar vi de arbetsredskap som behövs för ytterlig justering tillhands. Då man lyfter kollektivt upp båtar är detta centralt, men det försnabbar även då man lyfter ensam upp båten.

Rent och fint

Då båten är upplyft och stöttad, borde det finnas intill båten vatten, högtryckstvättare eller borstar. Rengöringen försvåras rejält ifall delarna hinner torka emellanåt. Det är inte frågan om minuter, men redan en halv timmes försening påverkar mer drastiskt än skillnaden mellan en bra och en dålig bottenmålfärg.

Samtidigt skall man kontrollera bottens, propellerns och drevets tillstånd och om det finns ett behov att byta anoderna. Det är även bra att byta oljan och smörja delarna i samband med dessa sysslor.

Nu är det brådskande redan över. Om det inte lovas regn eller storm efter upplyftningen är det bra att låta båten torka före man täcker in den för vintern. Sidorna går att vaxas med ett lager utan polering. Det kommer att hålla smutsen borta från gelcoatingen och försnabba ibruktagandet nästa vår.

Med hjälp av motorns handbok byter man impellern och filtren, kör glykolen inför kylan, tömmer nedkylningssystemet, tvättar båten och sprayar el-delar med fuktrepeller. Ackun laddas full, led lösgörs och rengörs. Båtens propparna lämnas uppe. Kontrollera gasen ifall den läcker och skriv hela tiden upp, vilka reservdelar och hurdan service båten behöver.

Ventilationen i skick

Värdet av det du lämnar efter dig i båten kan bedömas genom att se på det som en tjuv skulle göra: hur lätt kan man stjäla den och har den ett återförsäljningsvärde?

Om du kan ta loss plottern eller vhf:n på tio minuter, är det onödigt att lämna kvar dem till tjuven. Flytvästar, kärl och fina plädar är lättare att sälja än skräddarsydda soffmadrasser. Alla textiler som lämnas kvar i båten bör läggas så att de vädras.

I samband med de inre delarnas rengöring kan man spara en märkvärdig summa pengar då man kollar Marthaförbundets sidor. Tallsopa, som kostar några euro ersätter lätt många av de dyra ”special tvättmedlen” och en sista avtorkning med ättika förhindrar både mögel från att vildas och smådjur som söker vinterboende att bosätta sig.

Till sist försäkrar man sig att alla skåp och lådor hålls uppe, så att det faktiskt vädras.

Båtens överkast skall bedömas enligt tre punkter. Inga gropar får bilas på presenningen så att ingen snö samlas där under vintern och att snö/regn glider lätt av. Man får heller inte använda båtens räck som fäste. Det skall finnas möjligast lite vind yta.

I idealfall skall överkastets kanter leda till marken, inte via stöttarna eller själva båten. Alla dessa punkter angår även fästandet av en presenning, det är bättre att fästa kanterna med hjälp av lösvikter än vid stöttarna. Då man stänger överkastet lönar det sig att lämna en punkt som är lättare att öppna: man måste trots allt besöka sin bästa vän regelbundet även under vintern.

Tips för höst service

Motorer och apparater

  • Följ de instruktioner som apparaten har
  • Det finns användarmanualer för äldre motorer på tillverkarens hemsida, men även från webb-baserade reservdels butiker
  • En full tank hindrar bildningen av kondensvatten, men de nuvarande (bio)bränslens hållbarhet är sämre: använd skydds ämnen
  • Håll motorn i gång i några minuter i sött vatten före du tillägger glykol i nedkylningssystemet
  • Impellern skall bytas med 2-3 års mellanrum
  • Bränsletankens filter skall kontrolleras årligen
  • Granska styrsystemets smörjning
  • Ackumulatorns koppling skall tas ur. Rengör oxideringsskadorna med en stålborste, men de skall INTE SMÖRJAS

Kom ihåg utrustningen

  • Testa alla flytvästar
  • Uppdatera nödsignals utrustningen
  • Uppdatera programmen som används vid elektroniken
  • Kolla repen och fenders
  • Beställ service som kräver en proffs före vår säsongen
  • Ta vara av vinterns rea då du handlar ny utrustning

Tidtabell

Före upplyftning:

  • Ladda ackumulatorn
  • Töm septitanken
  • Töm vattentanken
  • Fyll på den fasta bensintanken
  • Byt motoroljan
  • Lösgör räcken
  • Förbered båtstöttorna

Genast efter uppflytning:

  • Bottnens rengöring
  • Däckets och sidornas rengöring
  • Dragets oljebyte och kopplingarnas smörjning
  • Skölj motorn och kör igenom glykolen
  • Vatten- och septisystemens sköljning och tömning

När båten torkat:

  • Skyddsvaxa båtens sidor
  • Möjliggör luftventilationen inombords
  • Täck in båten

På vintern:

  • Ladda ackumulatorn med ca två månaders mellanrum
  • Kolla presenningen efter både storm och snöfall

Text: Pasi Nuutinen
Översättning: Pinja Harjunpää
Bilder: Helmi Hollo ja Iina Airio