Mies mestarien takana

Kuljettajan menestys rakentuu täydellisen tiimityöskentelyn seurauksena. Jussi Myllymäki on esimerkki henkilöstä, jonka henkilökohtainen panos tiedostetaan pitkälti vain hänen lähipiirissään.

Kaksinkertainen maailmanmestari, moninkertainen Euroopan mestari ja Suomen mestari. Kaikesta päätellen nimen luulisi olevan tuttu vähintään jokaiselle kilpaveneilyä seuraavalle, mutta näin ei välttämättä aina ole.

– Olisihan se kiva, jos välillä muistettaisiin veneessä olleen toinenkin ukko, sanoo Jussi Myllymäki.

Hän on voittanut EM-kultaa Ilkka Landenin navigaattorina eli kartturina ja kulkenut voitosta voittoon Offshore 3C -avomeriluokassa nykyisen aisaparinsa lajilegenda Marcus Johnssonin kanssa. Tämä ei ole tarina pelkästään Myllymäestä vaan kunnianosoitus niin kilpaveneilyn kuin koko moottoriurheilun tiimityöskentelylle ja taustajoukoille.

Jussi Myllymäki, 38, päätyi kilpaveneilyn pariin kuulumalla kilpaveneilijän perhepiiriin ja taustajoukkoihin. Hänen äitinsä serkku Ilkka Landen ajoi kilpaa ja Myllymäki oli seuraamassa Landenin kisoja nuoresta asti. Vuonna 1999 kokenut kilpakuljettaja tiedusteli Myllymäen intoa ruveta kartturiksi. Jalkapalloammattilaisen urasta haaveillut nuorukainen päätyi menestyksekkäälle uralleen hieman yllättäen.

– Ei kartturin homma varsinaisesti ollut missään kohtaa tavoitteena, mutta mahdollisuuden auettua sille tielle myös jäin. Niin kauan kuitenkin olin ehtinyt jo pyörimään lajin parissa, että se tuntui vain luonnolliselta, kertoo Myllymäki.

Alusta asti navigaattorina toimiminen tuntui Myllymäen mukaan hänen omalta jutultaan. Mitään suurta paloa hänellä ei ole koskaan ollut itse ajamiseen. Sen sijaan Myllymäki kertoo nauttivansa, kun pääsee vaikuttamaan siihen, miten ja mistä kilpailussa edetään.

– Ennen starttia käydään kartalta reittiä läpi ja valmistellaan kartat. Sinne karttaan tulee merkata kaikki reittitarkastuspisteet. Samalla mietitään ne paikat, joista voisi ajaa tai vastavuoroisesti ei ainakaan voi ajaa, Myllymäki sanoo.

Sellaiset paikat, jotka ovat sääntöjen puitteissa sallittuja ajaa, mutta joista todennäköisesti muut eivät uskaltaisi ajaa, ovat aina mahdollisuuksia Myllymäen mukaan. Ne paikat hän käy kuljettajan kanssa aina tutkimassa erikseen.

Luonnollisesti juuri kartta näyttelee suurta roolia Myllymäelle. Kisoissa kartturin tulee pystyä kovassa vauhdissa hahmottamaan kartalta ulos katsomalla missä kohtaa reittiä mennään. Myllymäki sanoo, että kiintopisteiden löytäminen kartalta on ensiarvoisen tärkeää. Esimerkiksi mastot, joita myös kuljettaja voi käyttää pitkillä suorilla kiintopisteinään.

Saariston läheisyydessä ja osuuksilla, joissa on paljon käännöksiä kuljettajan ja kartturin kommunikointi korostuu Myllymäen mukaan entisestään.

– Silloin pitää kyetä kertomaan kuskille mitä sieltä tulee vastaan. Kartturina en näe itse eteenpäin umpiohjaamoveneestä, mutta kerron kuskin silmiä varten mitä hakea, sanoo Myllymäki.

Hän on epäilemättä onnistunut tehtävässään varsin hyvin, koska voittoja löytyy useiden eri kuljettajien taustalta. Myllymäki korostaa, että hän on Johnssonin kanssa kokenut monia ikimuistoisia ja menestyksekkäitä arvokisahetkiä, mutta eräs muisto hieman kauempaa nousee silti päällimmäisenä mieleen.

– EM-kulta Ilkan kanssa vuonna 2002. Se oli oman urani ensimmäinen iso voitto. Lähdettiin silloin omasta mielestämme aika altavastaajina kisaan, mutta voitettiin lopulta täysin suvereenisti, Myllymäki kertoo.

Tuolloin Myllymäen oma osaaminen korostui erityisen paljon ja mahdollisti ensimmäisen kisalähdön ylivoimaisen voiton. Hän valitsi sellaisen matalikon reitiksi, josta muut eivät uskaltaneet tulla.

Myllymäki ja Johnsson SPV-gaalassa 2018.

Myllymäen arki kuluu nykyisin päivätöiden ja perheen parissa. Lasten harrastukset ja varsinkin pojan jalkapalloilut pitävät hänet kiireisenä. Kaiken voittanut Myllymäki sanoo, että arvokilpailut ovat hänelle ja Johnssonille nykyisin enemmän mukavaa ajanvietettä, joissa näkee hyviä ystäviä. Ainakin starttiin asti.

– Olemme saavuttaneet Marcuksen kanssa jo paljon yhdessä, mutta kyllä se niin vain on, että kun arvokisoissa kypärän laittaa päähän niin voitto on aina tavoitteena, kertoo Myllymäki.

Teksti: Joakim Nordström
Kuvat: Heidi Koivunen/SPV ja Pickla.se