Kesäkaveri talvilevolle

Ennakointi vähentää hosumista ja huolellinen syyshuolto takaa sen, että seuraava kausi aukeaa vähintään yhtä terveellä moottoriveneellä kuin tämä kesä päättyy.

Aniharvoin talvi yllättää veneilijää yhtä pahasti kuin autoilijoita. Jo se, että suuri osa veneistä telakoidaan seurojen talkoilla, estää noston lykkäämistä liian myöhäiseksi. Myös itsetelakoijat heräävät asiaan, kun huomaavat jääneensä yksin laituriin.

Silti moni saa syystoimista stressiä. Turhaan, sillä pieni ennakointi on suuri apu. Se helpottaa operaatiota, nostaa turvallisuutta, auttaa veneen kunnon säilymistä ja tuottaa pientä säästöäkin.

Työ käynnistyy jo vesillä. Akku ladataan vielä kerran täyteen. Viimeinen koukkaus tankkauspisteellä ja septi-imurilla lämmittää moottorin sopivasti öljynvaihtoa varten. Vanhan öljyn kunto tarkistetaan, vaalea sameus vihjaa veden pääsystä kiertoon. Vaikkei vedestä merkkiä näkyisikään, voi muutaman vuoden välein ottaa öljynäytteen ja toimittaa sen analysoitavaksi, jolloin saa runsaasti tietoa moottorin yleiskunnosta.

Viimeistään nyt kannattaa ottaa käyttöön muistilehtiö, johon kerätään huolto-, täydennys- ja uusintatarpeet niin veneen kuin miehistön varusteiden osalta. Vihko on erittäin tehokas apuväline veneen kuntoa ja ylläpidon edullisuutta tavoitellessa. Sen avulla talven alennusmyynneistä tekee oikeita valintoja, ei heräteostoksia.

Riippuu laituripaikasta ja venepukeista, kummassa vene on helpompi tyhjentää. Yleensä tikkailla keikkuminen kannattaa
minimoida ja nosturin alle ajaa mahdollisimman tyhjä vene.

Maavalmisteluihin kuuluu pukkien kunnon tarkastus. Kun ne on todettu kelpoisiksi, koottu, säädetty sekä tuettu kunnolla, jätetään säätöihin tarvittavat työkalut esille. Yhteisnostojen sujumiseksi tämä on aivan oleellista, mutta nopeuttaa yksinkin toimimista.

Tuoreena puhtaaksi

Kun vene laskeutuu pukeille, vieressä pitäisi olla valmiina vettä, painepesuri tai harjoja. Pohjan ja vetolaitteen puhdistus vaikeutuu dramaattisesti, jos ne pääsevät välillä kuivahtamaan. Ihan minuuteista ei ole kyse, mutta puolenkin tunnin viivästys vaikuttaa enemmän kuin huonon ja hyvän eliönestomaalin ero.

Samalla tarkistetaan pohjan, potkurin ja vetolaitteen kunto sekä anodien vaihtotarve. Vetolaitteen öljynvaihto ja nivelien rasvaus on hyvä tehdä saman tien.

Nyt kiire on jo ohi. Jos noston jälkeen ei ennusteta pitkää sade- ja myrskyaikaa, on vain hyväksi antaa veneen kuivua ennen sen peittämistä kannen ja kylkien pesun jälkeen. Kyljet voi suojavahata yhdellä kerroksella ilman kiillotusta. Se pitää liikenteen nokipölyn irti gelcoatista ja nopeuttaa kevättöiden aloitusta.

Moottorin käsikirjan ohjeilla tarkistetaan tai vaihdetaan siipipyörä sekä suodattimet, ajetaan glykolit pakkasta varten, tyhjennetään vedenerotin sekä jäähdytysjärjestelmä, pestään pilssi ja annetaan sähköliittimille suihke kosteudenpoistajaa. Akut ladataan täyteen, johtimet irrotetaan ja navat puhdistetaan. Vesi- ja septijärjestelmät on hyvä tyhjennyksen lopuksi huuhdella puhtaalla vedellä. Pohjaproput jätetään auki. Kaasujärjestelmä tarkistetaan vuotojen varalta, ja koko ajan kirjataan muistiin, mitä varaosia tai ammattihuoltoja tullaan tarvitsemaan.

Tuuletus kuntoon

Veneeseen jäävää tavaraa voi arvioida varkaan silmin: kuinka helposti se on vietävissä ja onko sillä jälleenmyyntiarvoa?

Jos plotterin tai vhf:n saa itse irti kymmenessä minuutissa, sitä on turha jättää voron tehtäväksi. Pelastusliivit, astiat tai nätit viltit ovat helpommin myytäviä kuin muotoonleikatut patjastot. Ne, samoin kuin veneeseen jäävät kuomut ja muut tekstiilit pitää asetella mahdollisimman hyvin tuulettuviksi.

Sisätilojen loppupuhdistuksessa avautuu ihan merkittävä säästön paikka, kun katsoo vinkkejä Marttaliiton sivuilta (martat.fi). Parin euron mäntysuopapurkki korvaa helposti lähes kaikki kalliit “erikoispesut” ja viimeinen pyyhkäisy etikkaliuoksella torjuu sekä homeitiöitä että talviasuntoa etsiviä jyrsijöitä.

Lopuksi varmistetaan kaikkien lokeroiden ja komeroiden pysyvän auki niin, että tuuletus todella kiertää kaikkialta ulos saakka.

Peitetelineiden toimivuutta pitää arvioida kolmen kohdan muistilistalla. Kuoppia ei saa muodostua, jotta lumi ja vesi luistaa pressun päältä pois. Veneen kaiteita ja tuulilasinkaaria ei saa käyttää pressun kannattimina. Tuulipintaa pitää olla mahdollisimman vähän.

Ihannetapauksessa peitteen kuormat johtuvat maahan sen omilla jaloilla, ei veneen tai pukkien välityksellä. Kaikki kohdat koskevat myös pressun kiinnittämistä, sen helmat on parempi sitoa irtopainoilla kuin venepukkiin. Kun peitteen lopulta sulkee, kannattaa yksi kohta jättää helposti avattavaksi: parasta ystävää pitää käydä kuitenkin käydä muutaman kerran tervehtimässä talviunilla.

Vinkit syyshuoltoon

Koneet ja laitteet
• Noudata laite- ja mallikohtaisia huolto-ohjeita.
• Vanhoihin moottoreihin löytyy käyttöohjekirjoja valmistajien nettisivuilta, mutta myös netissä toimivista varaosaliikkeistä.
• Täysi tankki torjuu kondenssivettä, mutta nykyisten (bio)polttoaineiden säilyvyys on aiempia heikompi: käytä suoja-aineita.
• Ennen glykolin ajoa jäähdytysjärjestelmään, käytä moottoria muutama minuutti makealla vedellä.
• Siipipyörän vaihtoväli on 2-3 vuotta.
• Polttoainesuodattimet on tarkastettava vuosittain.
• Etsi voitelukohteet myös ohjausjärjestelmästä.
• Akun kengät irrotetaan. Navoista ja kengistä poistetaan hapettumat teräsharjalla, mutta niitä EI RASVATA.

Muista varusteet
• Koeponnista kaikki pelastusliivit.
• Päivitä hätämerkinantovälineet.
• Päivitä elektroniikan ohjelmistot.
• Tarkista köydet ja lepuuttimet.
• Tilaa ammattilaista vaativat huollot ennen kevätsesonkia.
• Ota hyöty talven alennusmyynneistä varustehankinnoissa.

Aikataulu

Ennen nostoa:
• Akkujen lataus.
• Septin tyhjennys.
• Vesitankkien tyhjennys.
• Kiinteän polttoainetankin täyttö.
• Moottoriöljyn vaihto.
• Kaiteiden irrotus.
• Pukkien valmistelu.

Heti noston jälkeen:
• Pohjan pesu.
• Kannen ja kylkien pesu.
• Vetolaitteen öljynvaihto ja nivelten rasvaus.
• Moottorin huuhtelu ja glykoliajo.
• Vesi- ja septijärjestelmien huuhtelu ja tyhjennys.

Veneen kuivuttua:
• Kylkien suojavahaus.
• Tuuletuksen järjestäminen sisätiloihin.
• Veneen peittely.

Talvella:
• Akkujen lataus noin kahden kuukauden välein.
• Pressujen tarkastus myrskyjen ja lumisateiden jälkeen.

Teksti: Pasi Nuutinen
Kuvat: Helmi Hollo ja Iina Airio