Itäinen Suomenlahti – pienin askelin
30Miles siirtyy Viron ja Suomen rannikoilta Venäjälle.
EU-rahoitteinen projekti ”30 MILES” keskittyi muutama vuosi sitten Viron ja Suomen rannikoilla sijaitsevien vierasvenesatamien kehittämiseen. Satamia oli mukana kuusi kummastakin maasta ja edustamani Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun rooli projektissa oli turvallisuuspainotteinen. Tässä keskityimme muun muassa lähestymisvideoiden tuottamiseen, satamien fyysiseen turvallisuuteen ja henkilökunnan koulutukseen.
30MILES-nimi syntyi muutama vuosi sitten ajatuksesta, että tavallisen huviveneilijän ihanteellinen päivämatka on enintään noin 30 merimailia. Mitä enemmän matkan varrelta löytyy tällä etäisyydellä toisistaan olevia pienvenesatamia sitä houkuttelevampi reitti on.
Uusi projekti – 30MILES RusFin siirtää kehitystyötämme itään, Venäjän rannikolle. Tavoitteena on kehittää houkutteleva veneilyreitti Suomen ja Venäjän satamien välille. Edeltävän projektin tapaan keskitymme pienvenesatamapalvelujen ja turvallisuuden kehittämiseen ja matkailun edistämiseen. Jossain vaiheessa rajat taas aukeavat ja silloin voi miettiä vaihtoehtoista itäistä lomamatkaa vähemmän ruuhkaisilla vesillä.
Venäjällä on jo useampia hyviä vierasvenesatamia Suomenlahden rannikolla. Viipurin ja Pietarin välillä käymisen arvoisia ovat muun muassa Johannes (Sovetsky) – suojainen satama Vysotkyn kaakkoispuolella, Tammikonniemi/Seivästö (Dupkovaya Bay) – mukava pikkupaikka ravintoloineen ja tietenkin historiasta tuttu kylpyläkaupunki Terijoki (Zelenogorsk). Uusia satamia on tulossa, myös Pietarin lounaispuolelle.
Viipurin tullista tai sen toimimattomuudesta on paljon puhuttu mutta nyt asiaan on tulossa helpotusta Vysotskiin (Uuras/Uurainen) avattavan tulliaseman muodossa. Ajankohta on tätä kirjoitettaessa vielä hieman avoin.


Itään suuntautuvan venematkailun suurimmat haasteet lienevät tiedon ja kokemuksen puute. Ei uskalleta tehdä ”hyppyä tuntemattomaan”, vaan pysytään mieluummin turvallisiksi koetuilla kotivesillä. Kehittämällä näitä osa-alueita projekti parantaa tavallisen veneilijän mahdollisuuksia löytää uusia alueita lomanviettoonsa.
Lähestymisvideot helpottavat reittisuunnittelua näyttämällä kunkin sataman lähestymisen sekä videolla että kartalla samanaikaisesti. Kaikki edellisessä projektissa tehdyt videot ja paljon muuta löytyvät sivulta 30miles.info
Viisi vuotta sitten tekemämme retken artikkeli Yachting Monthly -lehdessä löytyy tästä.
Projektin Lead Partnerina toimii Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration ja partnereina Saint-Petersburg Regional Public Organization Sports Сlub, Cursor Oy ja Xamk (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu).


Teksti ja kuvat: Harri Sane (projektipäällikkö)
Toppseglare uppmuntrar barner med till Barnens seglingsskola
Tuuli Petäjä-Sirén, Tapio Nirkko och Tapio Lehtinen uppmuntrar alla till att…
Huippupurjehtijat kannustavat mukaan Lasten purjehduskouluun
Tuuli Petäjä-Sirén, Tapio Nirkko ja Tapio Lehtinen innostavat purjehtimaan.
Uusi vesiliikennelaki helposti haltuun: Väistämissäännöt yhdessä paketissa!
Vesillä liikuttaessa ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia.
Aluetoiminnanjohtajat tutuiksi: Ismo Glans
Ismo Glans toimii Keitele-Päijänteen aluetoiminnanjohtajana.
Vihreitä investointeja ja veneilyturvallisuutta satamiin
Keskisen Itämeren ympäristössä pienvenesatamien palvelutasoa on parannettu…
Kysy ja keskustele vesiliikennelaista -webinaari 27.5. klo 18-19
Webinaari tutustuttaa uuteen vesiliikennelakiin.
Åland hållbarhetscertifierar gästhamnar
Fem åländska gästhamnar har beviljats den internationella…
Uusi karttapalvelu näyttää vesistöjä säästävät Roope-palvelupisteet
Roope-kartta helpottaa kestävää vesillä liikkumista.
Paluu Enoshimaan
Olympiamenestyksestä kamppaillaan 56 vuoden tauon jälkeen Japanin Enoshimassa.……