Historia ja nykyhetki kohtaavat Hangossa

Kuutosten elokuisessa MM-regatassa Merenneito II tulee olemaan yksi vanhimmista veneistä, mutta sitä purjehtii todennäköisesti koko laivueen nuorin miehistö.

Vuonna 1928 Turun Veneveistämöllä rakennettu kuutonen Merenneito II on mittavan peruskorjauksen jälkeen elämänsä kunnossa. Se laskettiin toukokuun alussa vesille Ruissalon Telakalta, jossa sitä hellien kunnostettiin talven ajan.

Kesän 2019 kilpailut Merenneito II purjehtii Suomen Purjehdus ja Veneilyn nuorten maajoukkuetason purjehtijoiden käsissä yhteistyössä valmennuspäällikkö Vili Kaijansinkon sekä joidenkin kokeneempien kölivenepurjehtijoiden kanssa.

Valmennuspäällikkö Kaijansinkko näkee ainutlaatuisessa projektissa hienon mahdollisuuden laajentaa nuorten kilpapurjehtijoiden näkymää koko lajiin.

– Nuoren huippupurjehtijan arki on melkoista puurtamista, ja pääosin asioita tehdään yksin tai pienessä porukassa. Lajin rennompi ja sosiaalisempi puoli tulee nyt heidän ulottuvilleen, ja tässä tarjoutuu harvinainen mahdollisuus sekoittaa sukupolvia sekä aikakausia upealla tavalla, Kaijansinkko sanoo.

Merenneito II:n omistaja ja Ruissalon Telakan uusi isäntä Joakim Håkans on iloinen paitsi upean veneensä valmistumisesta taas purjehduskuntoon telakan historiallisesta veistämösalista, mutta ennen kaikkea siitä, että nuoret purjehtijat ovat innolla lähdössä mukaan heille täysin uusille vesille.

– Kaikella kunnioituksella, mutta kuutosluokassa alkaa pikkuhiljaa olla tarve nuorennusleikkaukselle. Klassisiin kuutosiin on satsattu paljon, ja niistä riittää vielä pitkään iloa nuoremmillekin sukupolville, Håkans kertoo.

Paluu Hankoon
Merenneito II rakennettiin Turun Veneveistämöllä vuonna 1928. Veneen tilasi hankolainen konsuli, keksitehtailija ja kilpapurjehtija Hemming A. Elfving. Elfving osallistui kilpailuihin myös Suomen kansainvälisillä vesillä. Hän oli myynyt edellisen kuutosensa, Merenneidon, Kanadaan osallistuttuaan sillä kultapokaalipurjehduksiin Yhdysvalloissa vuonna 1927.

Merenneito II:n suunnitteli Zaké Westin, jonka tavaramerkkinä olivat sirot, kevyet ja kauniit veneet. Elfving osallistui veneellään heti sen valmistumisen jälkeen kultapokaalikilpailuihin, joissa tuloksena oli kolmas ja neljäs sija kovassa kansainvälisessä seurassa. Finaalipaikkaan Merenneito II ei yltänyt, sillä se joutui keskeyttämään viimeisessä lähdössä.

Elfving jatkoi kilpailemista koko 1930-luvun, ja veneen takilaan tehtiin muutoksia Turun Veneveistämöllä talvella 1937–1938. Toisen maailmansodan ajan Merenneito II oli telakoituna, ja 1950-luvun alussa se myytiin Ruotsiin. Veneeseen rakennettiin vuonna 1967 kajuutta, joka kuitenkin myöhemmin poistettiin. Merenneito II:n historiaan mahtuu myös useampia havereita – se on jopa pudonnut kaksi kertaa nosturin nokasta venettä nostettaessa. Aiemmat omistajat ovat kuitenkin aina ymmärtäneet veneen arvon, ja se on saatu takaisin vesille korjausten jälkeen.

Ympyrä sulkeutui Merenneito II:n palatessa Suomeen Ruissalon Telakalle, kun Joakim Håkans osti sen vuonna 2016. Vene oli elinkaarensa siinä vaiheessa, että edessä oli mittava peruskorjaus: muun muassa kansi ja suurin osa kaarista jouduttiin uusimaan ja vene pidennettiin samalla alkuperäiseen mittaansa. Korjausten jälkeen vuonna 2018 Merenneito II on palannut vesille ja kilparadoille entistä ehompana muistuttamaan telakalla vierailevaa yleisöä sen pitkästä ja maineikkaasta historiasta.

Purjehdusmaajoukkue, Haastajat ja Nuoret huiput.

FAKTA

Merenneito II
Pituus: 11,275 m
Vesilinja: 6,854 m
Leveys: 1,835 m
Purjeala: 43,0 m2
Uppouma: 3,6 t (MM-regatan pienin ja kevyin kuutonen)
Rakennusvuosi: 1928
Suunnittelija: Zaké Westin
Alkuperäinen omistaja: Hemming A. Elfving
Alkuperäinen purjetunnus: L-22
Nykyinen purjetunnus: FIN-23

Teksti: Eero Lehtinen Kuvat: Studio Kukka, Martin Gahmberg ja Iina Airio