Formula 350: Rytkönen neljäs MM-kisoissa

Viime viikonloppuna ajettiin Formula 350-luokan maailmanmestaruuskilpailut Puolassa. Ilkka Rytkösen osalta kaikki
näytti todella lupaavalta aika-ajojen kakkospaikan myötä. Aika-ajojen ykkössija jäi vain kolmen sadasosan päähän.

Lauantain ensimmäisessä startissa Ilkka sai loistavan lähdön ja pääsi kääntämään ensimmäisenä poijulla ja ajoi
varmasti erävoittoon kilpailun parhaalla eräajalla.

Toiseen starttiin ykköspaikalta startannut Rytkönen jatkoi samoilla otteilla toisessa erässä. Startista keulaan ja
aina kuusi kierrosta kärjessä, kunnes saksalainen Andreas Otto, jota Rytkönen oli ohittamassa kierroksella, sulki
poijulla linjan, ja jos Ilkka olisi jatkanut samaa linjaa, olisi Otto jäänyt alle. Nyt Ilkka joutui kääntämään poijun
väärältä puolelta ja kun ruutulipulle ajanut Rytkönen tuli rantaan, häneltä vähennettiin yksi kierros ja erävoitto
muuttui kuutos paikaksi.

– Oton olisi tullut antaa tilaa poijulle tultaessa, sillä hänelle näytettiin jo edellisellä kierroksella, että takaa tulee kärki ja tilaa tulee antaa, harmittaa suunnattomasti, Rytkönen jatkoi.

Kaksi erää takana ja kärkipaikalla sunnuntaihin, mutta tyytymättömyys näkyi Rytkösen kasvoilla. Sunnuntain
ensimmäiseen Ilkka starttasi sijalta kuusi. Hieman huonompi startti kuin kahdessa edellisessä erässä ja kaiken
kruunasi, kun oma tallikaveri saksan Mario Alex ei noudattanut ensimmäisen suoran sääntöä pitää oma
ajolinja, vaan hän ajoi suoraan Rytkösen eteen kurvissa, sulki ajolinjan ja Ilkka joutui ajamaan vesisuihkun läpi. Kone
hörppäsi vettä ja leikkasi kiinni. Samassa vene kääntyi nokka kohti laituria päin ja takaa ajanut Tsekin David
Loukotka ei ehtinyt väistämään ja ajoi suoraan veneen moottoriin. Onneksi kummallekaan ei käynyt
pahemmin, paitsi että tsekkiläisen vene rikkoutui niin, että kisa päättyi hänen osaltaan siihen. Ilkka ei päässyt
uusinta starttiin, sillä molemmat kaasuttajat hajosivat, ohjausraudat katkesivat sekä moottori jouduttiin
avaamaan ja vaihtamaan kampiakseli ennen viimeistä erää.

Viimeiseen lähtöön tiimi kunnosti kaluston ja Ilkka pääsi starttaamaan viimeiseltä paikalta. Ilkka sai hyvän
startin ja käänsi neljäntenä ensimmäisellä poijulla. Toisen käännöksen jälkeen Ilkka kuittaisi vielä kaksi
kuljettajaa ja ajoi toisena aina siihen asti, kunnes englantilainen Paul Jillings ajoi kurvissa ympäri. Uusi startti,
mutta nyt kakkospaikalta, ja Rytkönen ampaisi heti kärkeen. Ensimmäisen kurvin jälkeen Ilkka nosti koneen
hissin ylös suoraan varten, mutta jalan mukana tuli pelkkä pedaali; hissin tukipultin lukko oli pettänyt ja hissi
jämähti alas.

– Puoli suoraa pystyi ajamaan hyvin, mutta sitten veneen keula alkoi heitellä todella paljon ja jouduin ajamaan puolitehoilla puolet kierroksesta, kertoi Ilkka.

Rytkönen ajoi kärjessä aina viimeiselle kierrokselle asti, kunnes poijulla olleet isot ristiaallot tekivät lopullisesti tehtävänsä ja vene sinkoutui kyljen kautta ympäri ja kisa päättyi siihen. Viimeisen erän voitolla Rytkönen olisi nauttinut MM-hopeamitalista, mutta nyt käteen jäi neljäs sija.

– harmittaa niin vietävästi, mutta tämä on racingia ja kaikki on mahdollista, ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia haasteita, lopetti Rytkönen.

Lähde: VRP Racing/Ilkka Rytkönen