Yhteistyössä on voimaa

Viiden seuran Espoon Merikoulu kouluttaa yli 600 veneilijää vuodessa. Seuratoimija, ota toimivan konseptin vinkit talteen!

12 vuotta sitten kolme vierekkäin sijaitsevaa espoolaisseuraa – Kivenlahden-, Laurinlahden- ja Soukan Venekerho – ryhtyivät pohtimaan yhteistyön mahdollisuuksia. Tavoitteena oli tarjota jäsenille monipuolisempaa koulutusta, saada enemmän osallistujia kursseille ja samalla helpottaa kouluttajien työtä.

Toiminta otti nopeasti tuulta alleen, ja ensimmäisen yhteisen koulutuskalenterin ilmestyttyä vuonna 2006 lanseerattiin Espoonlahden Merikoulu. Vähän ajan päästä nämä kolme matkapurjehdukseen painottuvaa seuraa havahtuivat siihen, ettei oma lasten jollakoulu anna tarpeeksi hyviä jatkomahdollisuuksia. Ei aikaakaan, kun Espoon Pursiseura (EPS) liittyi mukaan toimintaan mahdollistaen purjehduksen lapsesta olympialaisiin saakka. Neljännen seuran liityttyä mukaan, nimi muuttui Espoon Merikouluksi. Viime vuodesta lähtien Merikoulua on täydentänyt Espoon Merenkävijät.

Mitä kaikkea Espoon Merikoulu tarjoaa?
Viime vuonna Merikoulu järjesti jopa 35 tapahtumaa. Tarjonnasta löytyi muun muassa seuraavat kurssit: Ensiavun perusteet veneilijöille, Köysityöpaja, Purjeiden säätö, VHF/ DSC-kurssi, Perhekurssi 606-veneillä ja Venedieselin huolto sekä veneilijä-, purjehtija-, venepäällikkö- ja CEVNI-tutkinnot. Lisäksi valikoimassa oli useita koulutuksellisia kerhoiltoja, joissa käsiteltiin esimerkiksi paukkuliivien huoltoa ja kunnossapitoa tai veneapteekin sisältöä.

Suurin osa kursseista on tarkoitettu vain Merikoulu-seurojen jäsenille mutta monelle kurssille kaikki ovat tervetulleita.

Miksi?
Suuri ja monipuolinen kurssivalikoima onnistuu viiden seuran koulutusvastaavien yhteistyöllä. Kivenlahden Venekerhon koulutuspäällikkö Tuomas Huikko kertoo seurojen välisen yhteistyön olevan erittäin merkittävää, koska se mahdollistaa kattavat palvelut seurojen jäsenille.

– Merikoulun avulla pystymme tarjoamaan kaikille jotakin – niin vasta-alkajille kuin kokeneemmillekin. Lisäksi yhteistyöllä saa enemmän aikaan ja enemmän jäseniä tavoitettua, Huikko sanoo.

– Laskimme, että viime vuonna tapahtumiimme lasten jollakouluja lukuun ottamatta osallistui noin 600 ihmistä. Tällaisen paketin tarjoaminen näin suurelle joukolle ei onnistuisi yhden kerhon voimavaroilla. Ja jos kurssit saataisiin pystyyn, osallistujia ei olisi tarpeeksi. Onhan se kivempaa, että on enemmän kuin kolme ihmistä kuuntelemassa. Kouluttajallakin on mukavampaa, kun luokkatila on täynnä innokkaita kuulijoita.

Purjehduskursseilla osallistujat pääsevät kehittämään taitojansa vesillä.

Miten?
Yhteistyö mahdollistaa sen, ettei yhden seuran tarvitse vastata kaikesta. Merikoulussa tehtävät on jaettu: esimerkiksi Kivenlahden Venekerho keskittyy enemmän aikuisten purjehduskursseihin, Laurinlahden Venekerho veneilijäkursseihin, Espoon Pursiseura lasten purjehdustoimintaan ja Soukan Venekerho venepäällikkökursseihin. Apua saadaan tarvittaessa yhteistyöseuroilta ja toiminta menee ristiinkin.

– Järjestävän seuran kurssilla voi hyvin käydä muiden seurojen kouluttajia kouluttamassa. Se on myös tämän toiminnan rikkaus: Jos tiettyä ammattitaitoa löytyy toisesta seurasta, kannattaa sitä hyödyntää.

Huikko kertoo, että suurimmat haasteet ovat olleet kommunikoinnissa, mutta siihenkin on löytynyt ratkaisu.

– Kun meitä oli viisi seuraa toteuttamassa tätä kaikkea, huomasimme ettei kommunikointi toimi tarpeeksi hyvin. Pohdinnan jälkeen päädyimme perustamaan omat verkkosivut, josta löytyy muun muassa koulutuskalenteri. Merikoululla on myös oma Facebook-sivu ja sähköpostilista, johon voi vapaaehtoisesti ilmoittautua. Tällä tavalla saimme tiedon levityksen omiin käsiimme, mikä helpottaa kommunikointia ja tiedon jakamista. Tämä on mielestämme ainakin meille ainoa oikea tapa.

Huikko muistuttaa, että konsepti kannattaa pitää hallinnollisesti mahdollisimman kevyenä ja yksinkertaisena.

Tee sinäkin!
Huikko kehottaa seuroja alueelliseen yhteistyöhön.

–  Toivomme konseptin leviävän. Suosittelen katsomaan, pystyisikö naapuriseuran kanssa tekemään yhteistyötä. Yksin on paljon haastavampaa kuin toisten kanssa. Olemme valmiita auttamaan esimerkiksi konseptin luomisessa, markkinoimisessa, hyvän verkkoalustan valitsemisessa sekä alkuun pääsemisessä. Kerromme mielellämme lisää siitä, mitä olemme toteuttaneet ja miten – ja mitkä olemme todenneet toimiviksi. Tällainen konsepti myös lisää muuhunkin kuin koulutukseen liittyvää yhteistyötä.

Näin pääset alkuun
1. Kerää aktiiviset ja ammattitaitoiset tekijät yhteen.
2. Istu alas pohtimaan, mitä voisitte tehdä yhdessä.
3. Kopioi konsepti ja kysy apua niiltä, jotka tietävät jo asiasta.
4. Tee kotisivut. Se helpottaa kommunikointia – niin sisäisesti
kuin ulkoisestikin.
Lisätietoa Merikoulusta: espoonmerikoulu.fi/

Merikoulu tarjoaa paljon erilaista opetusta.

Teksti: Anni Raunio
Kuvat: Tuomas Huikko

Artikkeli on julkaistu Nautic-lehdessä 1/2018 sivuilla 66-67.