Kilpaveneilijän talvinen kotimaan treeni

Suomen talvi on haasteellinen kesälajien urheilijoille – etenkin kilpaveneilijöille, jotka joutuvat luopumaan lajiharjoittelustaan, kun jää ja kylmyys estävät ajamisen.

Miten he, joiden kausi painottuu kesään, jatkavat harjoitteluaan Suomessa?

Meeri Painio, 35, aloitti kilpaveneilyn jo 11-vuotiaana. Hänelle on kertynyt ajokokemusta niin rata- kuin avomeriluokista. Rataveneilyn puolella hän on kilpaillut SJ15- ja F4-luokassa, President Cupissa Arabiemiraateissa sekä F1 Nations Cupissa, jossa Meeri kilpaili ensimmäisenä ja tuolloin ainoana naisena.

Tällä hetkellä Meeri kilpailee v60-luokassa navigaattorina, eli hän on jatkanut uraansa avomeriluokassa suunnistajan paikalla. Hän on Vivian Vapaavuoren, 17, kanssa ainoa suomalainen naiskaksikko, joka ajaa kyseisessä luokassa.

– Vaikka vesille ei pääse, voi kilpaveneilijä valmistautua seuraavaan kauteen monella tavalla: fyysisesti, psyykkisesti, sponsoreita kartoittamalla, venettä muuttamalla ynnä muuta. Itse käyn normaalisti 3-5 kertaa viikossa tekemässä pääsääntöisesti yläkroppaa, koska erityisesti niska-hartiaseutu sekä käsivarret rasittuvat ajamisessa ja vaativat voimaa. Tällä hetkellä oma treeni keskittyy kuitenkin trampoliinipuistossa hajonneen polven leikkauskuntouttamiseen, Meeri kertoo.

– Koska kisat ovat yllättävän rankkoja kropalle – esimerkiksi aallokosta johtuen – vaatii se kyydissä olevilta kovaa kuntoa. Talvella kannattaa harjoitella aerobista kestävyyttä muutaman kerran viikossa. Myös liikkuvuuden ja ketteryyden harjoittaminen on tärkeää. Mahdolliset ympäriajot vaativat nopeaa toimintaa ahtaissakin paikoissa, ja veneeseenkin pitää kiivetä toisinaan haastavissakin paikoissa, joten pitää olla valmis yllättäviinkin hetkiin.

– Myös henkinen valmistautuminen on tärkeää. Sitä voi tehdä esimerkiksi käymällä edelliskautta läpi, suunnittelemalla tulevaa tai tekemällä kuivaharjoittelua esimerkiksi videoita tarkkailemalla. Myös luottamuksen rakentaminen tiimin kanssa on tärkeää, Meeri miettii.

Hän kertoo, että talvella kannattaa kartoittaa yhteistyökumppaneita, tehdä kilpailubudjetti ja tavata tiimiä suunnittelun merkeissä. Talvella on myös syytä tehdä tarvittavat muutokset ja korjaukset veneeseen sekä päivittää ajovarusteet mahdollisten uusien sääntöjen mukaisiksi. Talviaikaan tulee hoitaa myös lisenssi, sääntöjen ymmärtäminen ja lääkärintarkastukset kuntoon.

Kilpaveneilyyn jo nuorena hurahtanut Painio kuuluu Suomen Vauhtiveneilijät ry:n perustajiin. Hän aloitti sihteerinä, mutta hyppäsi puheenjohtajaksi ensimmäisen kauden jälkeen. Vauhtiveneilijät on yksi Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n luokkaliitoista, jonka tarkoituksena on saada lajille lajille uusia harrastajia hyvän porukan kera.

Kilpaveneilijän treeni kropan herättelyyn (kokeile itsekin!):

2 kierrosta:
syväkyykky + varpaille nousu & käsien ojennus x 20
punnerrus x 20
lankku 3 x 1 min
supermies x 20 (mene vatsalleen X-asentoon ja nosta samanaikaisesti sekä käsiä että jalkoja ylös)

KATSO:

Yhdessä Vesille – Suomi 100 -gaalassa GT30-junioriluokassa ajavalta Tino Seppälältä kysyttiin, miten hän valmistautuu tulevaan kauteen. Katso video tästä.

Gaalassa bongattiin myös F4-veneiden vuosien 2016 ja 2017 MM-pronssimies Kalle Viippo, jolla on mielenkiintoisia uutisia ensi kauteen liittyen. Katso video, niin tiedät enemmän.

Lue lisää kilpaveneilystä (esimerkiksi sen luokista): spv.fi/kilpaurheilu/kilpaveneily/

Vauhtiveneilijät ry:n löydät Facebookista: facebook.com/groups/615002258668939/?fref=ts